PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERCERITA
Abstract
This research aims to :1) describe the condition and beginning potential of kindergarten teacher’s ability to tell stories in Bandar Lampung, 2) produce learning video to increase knowledge and story-telling skill of kindergarten teachers, 3) analyze the effectiveness of video learning increase knowledge and story-telling skill of kindergarten teachers, 4) analyze the efficiency of video learning increase knowledge and story-telling skill of kindergarten teachers. The place of research was in Islamic Integrated Kindergarten Rabbani,  Kartika II-27 Kindergarten and  Kuntum Mekar-2 Kindergarten.The research result arrived to the conclusions as follows : 1) the beginning condition of story-telling ability of today’s kindergarten teachers is categorized good enough but it still needs video learning, 2) the learning video produced must be validated by media, design, and content experts, 3) the learning video produced is very effective that it is proved by the score gaining 0,85, 4) the learning video produced is very interesting with mean score 3,31.
Tujuan penelitian ini adalah :1) mendeskripsikan kondisi dan potensi awal kemampuan guru TK bercerita di Bandar Lampung, 2) menghasilkan produk video pembelajaran untuk peningkatan pengetahuan dan keterampilan bercerita guru TK, 3) menganalisis efektifitas video pembelajaran untuk peningkatan pengetahuan dan keterampilan bercerita guru TK, 4) menganalisis efisiensi video pembelajaran untuk peningkatan pengetahuan dan keterampilan bercerita guru TK. Tempat penelitian di TKIT Rabbani, TK Kartika II-27 dan TK Kuntum Mekar-2.Hasil penelitian diperoleh kesimpulan : 1) kondisi awal kemampuan bercerita guru TK selama ini sudah cukup baik tapi masih memerlukan video pembelajaran, 2) Video pembelajaran yang dihasilkan di validasi oleh ahli media, ahli desain dan ahli konten, 3) Video pembelajaran sangat efektif dibuktikan dengan nilai gain 0,85, 4) video pembelajaran yang dihasilkan sangat efesien dengan rata-rata skor 24, dan 5) video pembelajaran yang dihasilkan sangat menarik dengan skor rata-rata 3,31.
Kata kunci : Â teknik bercerita,TK ,video pembelajaran
Full Text:
PDFReferences
Arends, L.Richard. 2008. Learning To Teach Seven Edition. Yogyakarta: Pustaka Pelajaran
Depdiknas. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretaris Negara RI.
Hake, R.R. 2007. "Design-Based Research in Physics Education Research: A Review," in A.E. Kelly, R.A. Lesh, & J.Y. Baek, eds. (in press), Handbook of Design Research Methods in Mathematics, Science, and Technology Education. Jurnal. (online) http://www.physics.indiana.edu/~hake/DBR-Physics3.pdf
Kemendikbud. 2012. Tehnik Bercerita Untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Dirjen PAUDNI.
Miarso, Yusufhadi. 2011. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Moeslichatoen , R. 2004. Metode Pengajaran di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Rineka Cipta.
Santrock, John W. 2002. Perkembangan Masa Hidup. Jakarta: Erlangga.
Smaldino, Sharon E. 2011. Instructional Technology and Media for Learning. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta: Bandung.
Uno, Hamzah B. 2008. Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Uno, Hamzah B. 2011. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Refbacks
- There are currently no refbacks.