EVALUASI PROGRAM PEMBELAJARAN TEMATIK INTEGRATIF
Abstract
The aim of this research is to evaluate the integrative thematic learning : 1). The context component is the environment conditions that support learning, 2). The input component is the school facilities and human resources, 3). The process component is the process of planning and implementing of integrative thematic learning, and 4). The product component is the learning result of the students. The sources of this research are the primary one students of Pelita Bangsa School Bandar Lampung. The conclusions of this research are : (1) The component of context is good in sub component of the condition school environment and the sub component of the psichologic condition school member, 2). The component of input is good in the sub component of school fasilities and human resources, 3) The component of process is good in sub component of planning and implementing integrative thematic learning, and 4). The component of product is good in the learning results of students.
Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi pembelajaran tematik integratif pada :1). komponen context yaitu kondisi lingkungan yang mendukung pembelajaran,2). komponen input yaitu sarana prasarana sekolah dan sumber daya manusianya,3). komponen process yaitu proses perencanaan dan proses pelaksanaan pembelajaran tematik integratif, dan 4). komponen product yaitu hasil belajar siswa. Sumber penelitian adalah siswa kelas 1 SD Pelita Bangsa Bandar Lampung. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah : (1) komponen context dengan penilaian cukup pada sub komponen kondisi lingkungan sekolah dan sub komponen kondisi psikologi warga sekolah , (2) komponen input dengan penilaian cukup pada sub komponen sarana dan prasarana dan sumber daya manusia , (3) komponen process dengan penilaian cukup pada sub komponen perencanaan pembelajaran tematik integratif dan pelaksanaan pembelajaran tematik integratif , dan (4) komponen product dengan penilaian cukup pada hasil belajar siswa
Kata kunci : evaluasi, integratif, pembelajaran tematik
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, Suharsimi dan Yuliana, Lia. 2004. Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.
Kemendikbud. 2013. Materi Pelatihan Guru:Implementasi Kurikulum 2013 SD Kelas 1. Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan.
Rudi, Bretz, Carol H. 1971. Evaluation Research. New Jersey: Practice Hall, Inc.
Rusman. 2012. ¬Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.
Stufflebeam, Shinkfield D.L. 2003. The CIPP model for evaluation ,the article presented at the 2003 annual conference of the Oregon program evaluators network (OPEN) 3 Oktober 2003. Diambil pada tanggal 25 September 2005, dari http://www.wmich.edu/evalctr/cippmodel.
Tyler & Stark, J.S. A. 1950. Assessment and program evaluation. Needham Heights: Simon & Schuster Custom Publishing.
Wolfolk, A.E. 2004. Educational Psychology. Boston: Pearson Educational
Refbacks
- There are currently no refbacks.