PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS TEKS RECOUNT BAHASA INGGRIS MENGGUNAKAN MIND MAPPING
Abstract
The aims of research are (1) to design learning process of writing recount text through mind mapping, 2) to describe learning process of writing in recount text through mind mapping, 3) to describe evaluation systems of English writing in recount text learning through mind mapping. The research was done at class VIII SMP Gula Putih Mataram Lampung Tengah.The result of research shown that 1) writing ability in recount text through mind mapping increase caused by learning design which is suitable for student needs and conditions. Moreover techniques and media selection which is suitable for the function to help student ideas development, 2) student activities in learning process increase, 3) the first cycle of writing ability in recount text was 62, 88%, the second cycle was 66, 28% and the third cycle was 70, 43%.
Penelitian ini bertujuan untuk : 1) mendesain proses pembelajaran menulis teks recount dengan mind mapping, 2) mendeskripsikan proses pembelajaran menulis teks recount dengan mind mapping, 3) mendeskripsikan sistem evaluasi pembelajaran menulis teks recount bahasa Inggris dengan mind mapping. Penelitian ini dilaksanakan di kelas VIII SMP Gula Putih Mataram. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) kemampuan menulis teks recount dengan mind mapping meningkat dikarenakan adanya desain pembelajaran yang sesuai dengan kondisi dan kebutuhan siswa. Selain itu karena adanya pemilihan teknik dan media yang sesuai sehingga benar-benar berfungsi membantu siswa dalam mengembangkan ide/gagasannya, 2) aktivitas siswa dalam proses pembelajaran semakin meningkat, 3) kemampuan menulis teks recount siklus 1 adalah 62,88%, siklus 2 adalah 66,28% dan siklus 3 adalah 70,43%.
Kata kunci: mind mapping, pembelajaran menulis, teks recount
Full Text:
PDFReferences
Badan Standar Nasional Pendidikan. 2006. Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Penilaian Dasar dan Menengah. Jakarta: Departemen PendidikanDan Kebudayaan Nasional
Buzan, Tony. 2007. Buku Pintar Mind Mapping. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama
Jacob, Holly L. 1981. English Composition Program: Testing ESL Composition a Practical Approach. London: Newbury House Publisher Inc.
Refbacks
- There are currently no refbacks.