PENGEMBANGAN BAHAN AJAR LEMBAR KERJA SISWA MATERI INTERAKSI MAKHLUK HIDUP DENGAN LINGKUNGAN
Abstract
The objectives of this study are ( 1 ) to analyze the potential and conditions for the development of worksheets as IPA teaching materials chapter interactions living creatures with the environment, ( 2 ) analyze the characteristics of IPA worksheet, (3) Â produce worksheets as IPA teaching materials chapter interactions living creatures with the environment.The study used research and development approach, conducted in SMP Negeri 4 Gunung Sugih, SMP Negeri 1 Gunung Sugih and SMP Trijaya. Conclusions of research are : ( 1 ) SMP Negeri 4 Gunung Sugih potentially for the development worksheet as IPA teaching materials, ( 2 ) development results in the form worksheet as IPA teaching materials, ( 3 ) worksheet as IPA teaching materials are effective used as a medium of learning, which is evidenced by the gain value in the treatment class is 0.54 which is better than the control class gain that value was 0.36.
Tujuan penelitian ini adalah (1) menganalisis potensi dan kondisi untuk pengembangan LKS IPA sebagai Bahan Ajar IPA pada materi  interaksi makhluk hidup dengan lingkungan, (2) menganalisis karakteristik Bahan Ajar LKS IPA, (3) menghasilkan Bahan Ajar LKS IPA yang digunakan sebagai sumber belajar IPA materi  interaksi makhluk hidup dengan lingkungan.Penelitian menggunakan pendekatan penelitian dan pengembangan, dilakukan di SMP N 1 Gunung Sugih, SMPN 4 Gunung Sugih dan SMP Tri Jaya Gunung Sugih. Kesimpulan penelitian adalah: (1) SMP Negeri 4 Gunung Sugih berpotensi untuk pengembangan bahan ajar LKS IPA, (2) karakteristik bahan ajar LKS IPA yang dikembangkan adalah LKS Inkuiri dimana siswa menemukan sendiri konsep dan prinsip dari materi yang dipelajari, (3) hasil dari pengembangan ini adalah berupa produk bahan ajar LKS IPA yang divalidasi oleh ahli media, ahli materi dan ahli desain pembelajaran.
Kata kunci : bahan ajar, ilmu pengetahuan alam, lembar kerja siswa
Full Text:
PDFReferences
Arsyad, Azhar. 2010. Media Pembelajaran. Jakarta.Rajagrafindo Persada
Prastowo, Andi. 2012. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta : DIVA Press
Prawiradilaga, Dewi Salma, dan Eveline Siregar. 2008. Mozaik Teknologi Pendidikan.Jakarta : Kencana Prenada Media Group
Roblyer, M & Doering, A.H. 2010. Integrating Educational Technology Into Teaching. Boston: Pearson.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.Bandung : Alfabeta
Refbacks
- There are currently no refbacks.