PENINGKATAN PENGUASAAN KALIMAT PASIF BAHASA INGGRIS

Iis Sholihah, Herpratiwi Herpratiwi, Muhammad Sukirlan

Abstract


The study aims to obtain (1) the lesson planning format in learning passive voice using blended learning, (2) the implementation of learning, (3) the evaluation system, and (4) the increase of student’s mastery on English passive voice. The study show that (1) syntax of the lesson plan designed can enhance students' mastery on English passive by using printed materials, taking advantage of the internet, and blending some learning methods (2) Teaching English by using blended learning can encourage teachers to be more creative and motivate students to be actively involved in the learning process; (3) the students responded positively to the use of blog and e-mail in evaluation system; (4) students’ mastery on English passive increases from 66.64 in cycle 1 to 82.18 in cycle 3.

Tujuan penelitian ini  untuk   mendeskripsikan (1) perencanaan pembelajaran kalimat pasif Bahasa Inggris dengan  blended learning; (2) pelaksanaan pembelajaran ; (3) sistem evaluasi ; dan (4) peningkatan prestasi  siswa terhadap penguasaan kalimat pasif  Bahasa Inggris.Dapat disimpulkan bahwa (1) sintak RPP yang dirancangdapat meningkatkan kemampuan siswa dalam penguasaan kalimat pasif Bahasa Inggris dengan memanfaatkan bahan ajar cetak dan internet serta menggabungkan beberapa metode pembelajaran; (2) pelaksanaan pembelajaran Bahasa Inggris dengan blended learning menjadikan guru lebih aktif dan kreatif, serta menjadikan siswa aktif dalam diskusi kelompok dan penyajian materi ; (3) Siswa merespon positif penggunaan e-mail dan blog dalam sistem evaluasi; (4) ketuntasan belajar siswa pada penguasaan kalimat pasif Bahasa Inggris meningkat dari 66,64 pada siklus 1 menjadi 82,18 pada siklus 3.

Kata kunci: bahasa inggris, blended learning, kalimat pasif.


Full Text:

PDF

References


APKG : http://sman1bebandem.wordpress.com/2011/06/02/model alat penilaian kemampuan guru apkg dalammempersiapkan dan melaksanakan pembelajaran/(Rabu 9 Agustus 2012)

Baumfield,Vivienne. Et al. 2011.Action Research in the Classroom.Penelitian Tindakan Kelas.Edisi Bahasa Indonesia.Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Bruner, Jerome, S.1990. Acts of Meaning. USA:The President and Fellows of Harvard College

Garrison. et al. 2004. Blended Learning: Uncovering Its Transformative Potential in Higher Education. Volume 7. Issue 2. 2nd Quarter. Pages 95-105. http://www.oppapers.com/essay. (Selasa 8 Mei 2012)

Reigeluth, Charles, M.1999. Instructional Design Theories and Models. A new Paradigm of Instructional Theory Volume 11. Lawrence Erlbaum Associates.USA: Inc. Publishers

Salma, Prawiradilaga,2007. Mozaik Teknologi Pendidikan. Cetakan kedua. Jakarta : Kencana


Refbacks

  • There are currently no refbacks.