PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MODUL MATEMATIKA
Abstract
This research aimed to: (1) describe the learning condition and analyze the potential to develop mathematics module of Pythagoras theorem, (2) develop learning sources product in the form of mathematics of Pythagoras theorem module of SMP class VIII, (3) test the effectiveness the use of Pythagoras theorem module. This research was research and development, conducted in SMPN 4 Bandar LamÂpung, SMPN 28 Bandar Lampung and SMPN 5 Bandar Lampung. The steps of research referred to R&D Borg and Gall. The data collecting used questionnaire and test instruments. The data analysis were through quantitative and qualitative ways.The conclusion of the research were: (1) the Junior High Schools in Bandar Lampung had potential opportunity for module development, because there were no student’s learning sources and the books used so far did not support to achieve learning goals, (2) the development of products were validated by design expert, (3) the module was effective enough viewed from normalized score gain namely 0,48.
Tujuan penelitian ini adalah: (1) mendeskripsikan kondisi pembelajaran dan menganalisis potensi untuk dikembangkannya modul matematika materi teorema pythagoras, (2) mengembangkanproduk bahan ajar dalam bentuk modul matematika materi teorema pythagorasSMP kelas VIII, (3) Menguji efektifitas penggunaan modul teorema pythagoras, (4) menguji kemenarikan modul teorema pythagoras.Penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan, dilakukan di SMPN 4 Bandar Lampung, SMPN 28 Bandar Lampung dan SMPN 5 Bandar Lampung.Langkah-langkah penelitian mengacu pada R&D Borg and Gall.Pengumpulan data menggunakan instrumen angket dan tes.Data dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif.Kesimpulan penelitian adalah: (1) SMP di Bandar Lampung berpotensi untuk dikembangkannya modul, karena belum adanya modul sebagai bahan ajar siswa dan buku yang digunakan selama ini tidak mendukung tercapainya tujuan pembelajaran.2) produk pengembangan divalidasi oleh ahli desain, (3) modul cukup efektif dilihat dari nilai gain ternormalisasi sebesar 0,48.
Kata kunci : desain pembelajaran, modul, teorema pythagoras
Full Text:
PDFReferences
Bambang Warsita. 2008. Teknologi Pembelajaran, Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Borg, Walter R. &Gall, Meredith D. 1973.Educational Reseach An Introduction (4th ed.). New York : Longman Inc.
Budiningsih, Asri .2005. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta : Rinekacipta
Merrill, M.D. 1983.Component Display Theory.In C. Reigeluth (ed.), Instructional Design Theories and Models.Hillsdale, NJ: Erlbaum Associates.
Pannen, Purwanto dkk. 2001. Kontruktivisme Dalam Pembelajaran PAU PPAI. Dirjen Dikti. Jakarta : Dirjen Dikti.Depdikas
Prastowo, Andi. 2012. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif.Jogjakarta.Diva Press.
Pribadi, Beni Agus.2009.Model-Model Desain Sistem Pembelajaran. Prodi Teknologi Pendidikan Program Pasca Sarjana UNJ. Jakarta.
Refbacks
- There are currently no refbacks.