PENGEMBANGAN BAHAN AJAR PERLINDUNGAN KESEHATAN REPRODUKSI REMAJA UNTUK WORKSHOP

Agung Bayu Putranto, Adelina Hasyim, Herpratiwi Herpratiwi

Abstract


The objective are (1) describe the potential and conditions of teaching materials, (2) Developing the design of teaching materials (3) Analyze the effectiveness of teaching materials (4) Analyze the efficiency of teaching materials (5) Analyze the attractiveness of teaching materials. Data was collected by tests and questionnaires and analyzed with t-test methode and quantitative descriptive.  The result are: (1) potency of materials can integrated into a teaching materials for workshop. Conditions of teaching materials nowadays not accordance with the needs of students,  (2) development process was taken from National Education Standards, (3) result for effectiveness obtained scores value above 0.5 (good category) (4) result for efficiency have ratio value above 1, (successfull category) (5) result for attractiveness get the average percentage above 90% (very attracted category).

Tujuan penelitian adalah (1) mendeskripsikan potensi dan kondisi bahan ajar, (2) mengembangkan desain pengembangan bahan, (3) menganalisis efektifitas bahan ajar, (4) menganalisis efisiensi bahan ajar dan (5) menganalisis daya tarik bahan ajar. Data dikumpulkan melalui tes dan angket serta dianalisis menggunakan t-test dan deskriptif kuantitatif.  Kesimpulan penelitian adalah: (1) potensi pengembangan materi dapat diintegrasikan ke dalam bentuk bahan ajar untuk workshop. Kondisi bahan ajar yang dipakai belum sesuai dengan kebutuhan siswa, (2) proses pengembangan bahan ajar diambil dari BSNP (3) aspek efektifitas memperoleh nilai di atas 0,5 (kategori berhasil) (4) aspek efisiensi memiliki nilai rasio di atas 1 (kategori berhasil) (5) aspek daya tarik mendapatkan nilai persentase rata-rata di atas 90% (kategori sangat menarik).

Kata kunci : bahan ajar, kesehatan reproduksi, workshop


Full Text:

PDF

References


Dahar, R. W. (1988). Teori-Teori Belajar. Jakarta: Erlangga

Degeng, I Nyoman Sudana. 2000. Ilmu Pengajaran Taksonomi Variabel. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderla Pendidikan Tinggi Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan.

Efe, Rifat. 2011. Science Student Teacher and Educational Technology: Experience, Inventions and Value. Journal of Educational Technology & Society, Volume 14.

Gall, Meredith D., Joyce P.Gall,Walter R.Borg. 2003. Educational Research an Introduction, Seventh Editions. University of Oregon. United State of America.

Helperida,Timawati. 2012.Penguasaan Konsep (mastery concept). http://kekeislearning.blogspot.com/2012/09/penguasaankonsep.html

Listyaningsih,Umi.2012.Remaja Perencana Fertilitas Masa Depan.http://muda.kompasiana.com/2012/08/08/remaja perencanafertilitas-masa-depan477708.html.Diunduh pada tanggal 14 Juli 2013.

Smalldino, E.Sharon, Lowther, L. Deborah, Russel, D. James. 2011. Instructional technology & media for learning.Kencana Prenada Media Group. Jakarta.

Widodo, A. Sembodo. 2007. Kajian Filosofis Pendidikan Barat dan Islam. Jakarta : Rakasta Samasta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.