PENINGKATAN KEMAMPUAN SISWA DALAM MONOLOG PROSEDUR MELALUI METODE DEMONSTRASI

Selvianti Selvianti, Herpratiwi Herpratiwi, Muhammad Sukirlan

Abstract


This study aims to obtain (1) format of lesson plan using demonstration to improve the students’ ability to express the meaning of monologue procedure text; (2) the form of learning implementation using demonstration to express the meaning of monologue procedure text; (3) system of learning evaluation to express the meaning of monologue procedure text by using demonstration; (4) the increase of students’ skills to express the meaning of monologue procedure text by using the appropriate demonstration.

Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh (1) format RPP metode demonstrasi untuk peningkatan kemampuan siswa mengungkapkan makna dalam monolog berbentuk teks procedure; (2) bentuk pelaksanaan pembelajaran dengan metode demonstrasi untuk mengungkapkan makna dalam monolog berbentuk teks procedure; (3) sistem evaluasi untuk mengungkapkan makna pada monolog berbentuk teks procedure dengan metode demonstrasi; (4) peningkatan keterampilan siswa dalam mengungkapkan makna pada monolog berbentuk teks procedure menggunakan metode demonstrasi yang tepat.

Kata kunci: metode demonstrasi, monolog, teks prosedur




Full Text:

PDF

References


Akiriningsih, T. dan Sari, J.A.2013. Manfaat Flash Card Bagi Anak Usia Dini Dalam Penguasaan Bahasa Inggris.

Http://Www.Stpsahidsolo.Ac.Id/Html/Index.Php?Id=Artikel&Kode=22 (30 Maret 2013)

Abdulhak, I. 2006. Metodologi Pembelajaran Orang Dewasa. Bandung: CV. Andira

Chuang, YY. 2009. Foreign Language Speaking Assessment: Chinese Taiwanese College English Teachers’ Scoring Performance in the Holistic and Analytic Rating Methods. Volume 11. Issue 1. Article 8. March 2009. http://www.asianefl journal.com/March_09_yyc.php/|.(9 Agustus 2012)

Djamarah, S.B dan Zain, A.2006.Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Hanafiah, N. dan Suhana, C. 2010. Konsep Strategi Pembelajaran. Jakarta: Refika Aditama

Harris, D. P. 1996. Testing English as A Second Language. New York: Mc Graw-Hill Book Company

Hasan, H. dkk. 2003. Buku Ajar Strategi Belajar Mengajar, Padang: UNP

Hikmawan, L. A. 2010. The effectiveness of demonstration to improve students english achievement (a case study of the fifth year students of mi sruwen iv, tengaran, semarang in the academic year of 2009/2010). http://perpus.stainsalatiga.ac.id/seg.php?a=detil&id=453 (9 Agustus 2012)

Mc. Taggart, R and Kemmis, S. 1989. The Action Research Planner. Melbourne: Deakin UniversityMoreira, Merker, Marli. 2010. The Learning Theory of David Ausubel as an Alternatif Framework for Organizing the Teaching of Language and Literature. http://books.google.co.id/books/about/The-learning-theory-of-David-Ausubel-as.html . Cornell University Publisher (24 November 2012)

Pribadi, B. A. dan Katrin, Y. 2008. Modul 7 Materi Pokok Media Teknologi. Jakarta: Universitas Terbuka

Permendiknas. 2007. Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. BNSP

Piaget, J. 1960. The Psychology of Intelligence. New Jersey: Humanities Press, Inc

Priyatna, Y. 2013. Metode Demonstrasi dan Eksperimen dalam Pembelajaran. 12 Maret 2013.

http://yayatpriatna99.blogspot.com/2013/03/normal-0-false-false-false-en-us-x-none_7446.html. (31 Mei 2013)

Richard, J.C and Renandya, W.A. 2002. Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practices. New York: Cambridge Uuniversity Press

Sanjaya, W, 2006. Strategi Pembelajaran, Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Sriwilani. 2010. Peningkatan Kemampuan Lisan Bahasa Inggris melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Kali Balau Kencana Bandar Lampung. Lampung: Unila

Syamsuri, I.2010. Peningkatan Kompetensi Guru Untuk Meningkatkan Minat Siswa pada Bidang MIPA. Makalah disampaikan dalam Lokakarya MIPAnet 2010,The Indonesian Network of Higher Educations of Mathematics and Natural Sciences, tanggal 26-27 Juli 2010. Bogor: IPB

http://www.google.co.id/url?sa=t&rct=j&q=istamar+syamsuri%2C+survey%2C+JICA&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fkappa.binus.ac.id%2F~wikariag0225%2FPemakalah%25202_PENINGKATAN%2520KOMPETENSI%2520GURU.doc&ei=UjPCUOOVEMeHrAfTm4GQCAusg=AFQjCNEiJY63bhUdO7QsYS3zgVj6jd01jg (24 November 2012) Ur, P. 1996. A Course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press

Wertsch, V. J. 1985. Vygotsky, and The Social Formation of Mind. USA: Harvard College


Refbacks

  • There are currently no refbacks.