PENINGKATAN HASIL PEMBELAJARAN PRAKTIK VIPASSANA BHAVANA MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI
Abstract
The purpose of the study is to: (1) analyze design lesson plan, (2) the implementation of learning, (3) the evaluation system that can improve the quality of education learning outcomes, and (4) student learning outcomes with learning the method is based practice on oriented practice on Buddhist education subjects. The method used in this study is the method of action research with three cycles. Cycle I, who practiced meditation position four and the teacher does not return demonstration. Cycle II, who practiced the meditation position, and only one teacher asked one student to returndemonstration. Cycle III, who practiced the meditation position and only one teacher return demonstration and then asked one student to return.
Kata kunci : hasil belajar, meditasi, demonstrasi, aktivitas dan sistem evaluasi.
Full Text:
PDFReferences
Anas Sudijono. 2006. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Anderson. Orin W. 2001. A Taxonomy for Learning Teaching and Assessing. “A Revision Of Bloom’s Taxonomy Of Educational Objectives. New York: San Francisco Boston.
Arif S. Sadiman. 2002. Media Pendidikan; Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta PT Raja Grafindo Persada.
Arikunto Suharsimi, dkk. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Akasara.
Astuti, T. 2010. Peningkatan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Pembelajaran Kontekstual di Kelas VI Sekolah Tunas Mekar Indonesia Bandar Lampung. Tesis Program Pascasarjana Magister Teknologi Pendidikan FKIP. Universitas Lampung.
Atwi Suparman.2001. Desain Instruksional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Baharuddin. 2010. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Benny Agus Pribadi. 2009. Model-Model Desai Sistem Pembelajaran. Jakarta: Teknologi Pendidikan PPS UNJ.
Darsono, Max. Dkk. 2000. Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang Press
Daryanto. 2010. Belajar dan Mengajar. Bandung : CV Yrama Widya.
Depdiknas . 2003. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional .
Jakarta : Depdiknas.
----------------------. 2003. Kurikulum 2004.Standar Kompetensi Mata Pelajaran Agama Buddha Sekolah Menengah. Jakarta: Pusat Kurikulum, Balitbang Depdiknas.
Gagne, R. .1977. Conditions of Learning (3rd ed). New York: Holt, Rinehart & Winston
Hendayat Soetopo. 2005. Pendidikan dan Pembelajaran, Teori, Permasalahan, dan Praktek. Malang : UMM Press.
Herlina, Elly dan Indrawati.2009. Penilaian Hasil Belajar. Jakarta: Pusat Pengembangan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam.
Jong, Goey Tek. 2004. Samadhi. Jakarta: Metta Youth.
Jordan, Anne dkk. 2008. Approaches to learning. New York : Two Penn Plaza.
Kozma, dkk. 1978. Methods of Teaching. Schooling, Teaching and Learning American Education. St. Louis,Missouri: C.V. Mosby Co.
Nana Sudjana. 2004. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung : Sinar Baru Algensido Offset.
---------------. 2002. Metode Statistika. Bandung: Tarsito
Oemar Hamalik. 2001. Media Pendidikan. Bandung. Alumni.
Reigeluth, C. M., dan Stein, R. 1983. Elaboration theory, Instructional-design theories and models: An overview of their current status. Hillsdale NJ: Erlbaum.
---------------. 2009. Instructional Design Theories and Models. New York: Roudledge.
Riska Aprilia Wardani. 2011. Pengaruh Metode Demonstrasi terhadap Prestasi Belajar Mata Kuliah Askeb II Persalinan ( Standart Asuhan Persalinan Normal ) Ditinjau dari Motivasi Belajar pada Mahasiswa Prodi Kebidanan Stikes Dian Husada Mojokerto.http://digilib.uns.ac.id/pengguna.php?mn=showview&id=21967 ( 12 Januari 2011, 09.40 WIB).
Rusidi. 2009. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional (Pendidikan Umum dan Keagamaan). Jakarta: CV Naga Jawa Berdikari
Skinner. 1957. The Century Psychology Series,” Verbal Behavior”. New York : Appleton-Century-Crofts
Slameto. 2003. Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Bina Aksara
Slavin, Robert E. 1997. Educational psychology. Theory, Research, and Practice: Fifth Edition. Boston: Allyn and Bacon Publishers.
Sri Rumini, dkk. 2005. Psikologi Pendidikan.Yogyakarta: FIP UNJ
Sugiyono.2008. Metode Penelitian Pendidikan.Bandung: Alfabeta.
Suwandi. 2009. Pengaruh Metode Demonstrasi DanBakat Mekanik Terhadap Pencapaian Kompetensi Mengelas Siswa kelas X di SMK Negeri 1 Singosari Malang. Malang: Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Malang. http://digilib.uns.ac.id/pengguna.php?mn=showview&id=21967 ( 10 Januari 2009, 14.40 WIB).
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif –Progres. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Udin S. Winata Putra, dkk. 2004. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Universitas Terbuka.
Uno, Hamzah B. 2007. Model Pembelajaran “Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif”. Gorontalo: Bumi Aksara.
Usman, Uzer Moh. 2002. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Karya Rosda.
Wina Sanjaya,. 2005. Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta : Kencana Prenada Media Grup.
----------------. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Kencana Prenada Media Group.
----------------. 2008. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Woolfolk, Anita. 2004. Educational Psychology. Ninth editin. USA: Pearson Education Inc.
Yusuf Miarso. 2005. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Penerbit Kencana
Refbacks
- There are currently no refbacks.