PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD UNTUK MENINGKATKAN KETRAMPILAN PROSES SAINS DAN PRESTASI BELAJAR
Abstract
This study amimed to analyze: 1) the cooperative lesson plan of STAD; 2) the implementation of STAD cooperative learning; 3) the evaluation of STAD cooperative learning. Subject of reasearch are students of class XI science 2 and XI science 3. First cycle by implementation cooperative learning STAD type with experiment in laboratory. Second cycle implementation cooperative learning STAD type using flash media.Third cycle using implementation cooperative learning STAD type with application in environment. The research were obtained: 1) lesson plan design of STAD cooperative learning created a competition; 2) lesson plan design was arranged onsyntax: making group, delivering of purpose andmotivating students, givinginformation, guiding study and groupwork, evaluating, givingquiz, and giving reward; 3) evaluation system was essay test by validity 0.78 (high), reliability of 0.86 (high), level difficulty (medium), and powes discrimination (good).
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis: 1) rencana pelaksanaan pembelajaran kooperatif tipe STAD; 2) pelaksanaan pembelajaran kooperatif tipe STAD; 3) evaluasi pembelajaran kooperatif tipe STAD. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang terdiri dari tiga siklus. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas IX IPA 2 dan kelas IX IPA 3. Siklus I menerapkan pembelajaran kooperatif STAD melalui praktikum di Laboratorium. Siklus II menerapkan pembelajaran kooperatif STAD dan media flash. Siklus III menerapkan pembelajaran kooperatif STAD dan aplikasi di lingkungan sekitar. Kesimpulan penelitian ini adalah: 1) desain RPP kooperatif tipe STAD dengan menggunakan model ASSURE; 2) pelaksanaan pembelajaran kooperatif tipe STAD meliputi membentuk kelompok, menyampaikan tujuan dan memotivasi siswa, menyajikan informasi, membimbing kelompok, evaluasi, memberi kuis serta memberikan penghargaan; 3) sistem evaluasi dengan tes uraian dengan validitas sebesar 0,78 (tinggi) , nilai reliabilitas 0,86 (tinggi),tingkat kesukaran (sedang), dan daya beda (baik).
Kata kunci: kooperatif STAD, keterampilan proses sains, prestasi belajar
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, Suharsimi, dkk, 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi aksara.
Dick,Walter. & Carey, Lou. 2005. The Systematic Design of Instruction. Boston: Allyn And Bacon
Herpratiwi. 2009. Teori Belajar dan Pembelajaran. Universitas Lampung.
Slavin, R.E, 2005. Cooperatif Learning. Alih Bahasa Nurulita Yusron. Bandung: Nusa Media.
Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan Dan Implementasinya Pada KurikulumTingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Woolfolk, G. 2004. Educational Psychology. United States of America: Pearson Education
Refbacks
- There are currently no refbacks.