EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERFIKIR KRITIS

Esti Hariani, Sudjarwo Sudjarwo, M.Thoha B.S. Jaya

Abstract


This study aimed to determine the effectiveness of learning by the application of problem-based learning model to improve students' critical thinking skills. The samples were taken by using cluster random sampling technique. The method used was a quasi-experimental design with non-equivalent control group. Data collecting techniques were using tests and documentation. The first hypothesis testing was using t test and Efec size, while for the second hypothesis was using N Gain. The results showed that there are differences in critical thinking skills of students learning using problem-based learning model and expository model. The effectiveness of learning seen from the calculation of the value of the N-Gain indicating that the value of N-Gain experimental class already in the category of good or effective.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas pembelajaran dengan penerapan model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan keterampilan berfikir kritis siswa. Pengambilan sampel menggunakan teknik cluster random sampling. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi eksperimen dengan desain Non Equivalen Control group. Teknik pengumpulan data dengan tes dan dokumentasi. Pengujian hipotesis pertama menggunakan uji t testdan efec size, sedangkan untuk hipotesis kedua menggunakan N Gain. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan keterampilan berpikir kritis siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran berbasis masalah dan model ekspositori. Efektivitas pembelajaran dilihat dari perhitungan nilai N-Gain yang menunjukan bahwa nilai N-Gain kelas eksperimen sudah dalam kategori baik atau efektif.

Kata kunci: keterampilan berfikir kritis, model pembelajaran berbasis masalah, sosiologi


Full Text:

PDF

References


Arends, Richard. 2008. Learning to Teach. Penerjemah: Helly Prajitno & Sri Mulyani. New York: McGraw Hill Company.

Cresswell, John W. 2003. Research Design Qualitative dan Quantitative Approach. California: Sage Publications Thousand Oaks.

Djamarah. 2009. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Pargito. 2010. IPS Terpadu. Bandar Lampung: FKIP Unila.

Riyanto, Yatim. 2012. Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Sapriya. 2009. Pendidikan IPS (Konsep dan Pembelajaran). Bandung: Remaja Rosda Karya.

Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu; Konsep Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v3i3.9915

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia