IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUDIO VISUAL PADA MATA KULIAH SEJARAH INDONESIA ABAD 16-19

Aprilia Tri Aristina, Sudjarwo Sudjarwo, Pujiati Pujiati

Abstract


This study aims to determine the implementation of audio-visual media-based learning, the effectiveness of the use of audio-visual media-based learning on learning outcomes. The method used in this study is a quasi experiment with random sampling technique research samples second semester students / even. These results indicate that the implementation of the teaching of history consists of steps, (1) preparation, (2) presentation and (3) follow up. The effectiveness of audio-visual media-based learning into the criteria being that the index normalized gain of 0:54, while the effectiveness of conventional teaching media included in the criteria being that the index normalized gain of 0.30. Improved learning outcomes with learning media (video) better than using conventional learning media for material entry of Islam in Indonesia in the second semester students / even. Based on the results of this study concluded that the audio-visual media based learning affects the learning outcomes of students.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi media pembelajaran berbasis audio visual, efektivitas penggunaan media pembelajaran berbasis audio visual terhadap hasil belajar. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi experiment dengan teknik sampel penelitiannya random sampling mahasiswa semester dua/genap. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa implementasi pembelajaran sejarah terdiri dari langkah, (1) persiapan, (2) penyajian dan (3) tindak lanjut. Efektivitas media pembelajaran berbasis audio visual masuk kedalam kriteria sedang yaitu indeks normalized gain sebesar 0.54, sedangkan efektivitas media pembelajaran konvensional masuk dalam kriteria sedang yaitu indeks normalized gain sebesar 0.30. Peningkatan hasil belajar dengan media pembelajaran (video) lebih baik dibanding dengan menggunakan media pembelajaran konvensional untuk materi masuknya Islam di Indonesia pada mahasiswa semester dua/genap. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran berbasis audio visual mempengaruhi terhadap hasil belajar mahasiswa.

Kata kunci: efektivitas media pembelajaran video, hasil belajar, implementasi, konvensional


Full Text:

PDF

References


Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan. 1995. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Dimyati & Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Heinich Robert, M. Chael Molenda, James D. Russel, & Sharon E. Smaldino 1996. Instructional Media adnd Technology For Learning. New Jersey : by Prentice Hall Inc. Englewood Cliffs.

Undang-Undang RI No. 20 Tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Asa-Mandiri.

Tim Puslitjaknov. 2008. Metode Penelitian Pengembangan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v2i4.8110

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia