PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE LEARNING TOGETHER DALAM PEMBELAJARAN IPS

Muji Desy Susanty, Pargito Pargito, Darsono Darsono

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of cooperative learning model type learning together and to produce a development product of social studies learning plan. The research was conducted through several stages those are analysis of requirements, planning and initial product development, expert validation, revision of the product, limited test, final models and reporting. The research was developed in a way that compares the experimental model of learning with conventional learning and learning together type. The results showed that learning together type is effective to use, it is seen from the difference in value between the pretest and posttest of control class and the experimental class. Effectiveness of the test score is 1.7 or greater than 4 indicates that the model of learning together more effective than conventional learning.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe learning together dan menghasilkan produk pengembangan berupa perangkat pembelajaran IPS. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan yang dilakukan melalui beberapa tahapan yaitu analisis kebutuhan, perencanaan dan pengembangan produk awal, validasi ahli, revisi produk, uji terbatas, model jadi dan pelaporan. Penelitian dikembangkan dengan cara eksperimen yakni membandingkan pembelajaran dengan model learning together dan pembelajaran konvensional. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran learning together efektif digunakan, hal ini dilihat dari perbedaan nilai pretest dan posttest antara kelas kontrol dan kelas eksperimen.  Dari pengujian efektivitas didapatkan nilai 1,7 atau lebih besar dari 4 menunjukkan bahwa model learning together lebih efektif digunakan daripada pembelajaran konvensional.

Kata kunci: learning together, model pembelajaran kooperatif, pembelajaran IPS


Full Text:

PDF

References


Herpratiwi, 2009. Teori Belajar dan Pembelajaran. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Joyce, Bruce. Marsha Weil dan Emily Calhoun. 2009. Models of Teaching. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Pargito, 2010. IPS Terpadu. Jurusan Pendidikan IPS Universitas Lampung: Aura.

Pargito, 2009. Penelitian dan Pengembangan Bidang Pendidikan. Jurusan Pendidikan IPS Universitas Lampung: Aura.

Slavin, 2008. Cooperative Learning, Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Suyatno, 2009. Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka.

Trianto, 2009. Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Wahab, Abdul Aziz. 2007. Metode dan Model-Model Mengajar. Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v1i5.3630

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia