PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE KANCING GEMERINCING UNTUK MENINGKATKAN PARTISIPASI DAN PRESTASI
Abstract
This research aims to increase the participation and civic education learning achievement at international relationship material by implementing cooperative learning kancing gemerincing type. It is a kind of classroom action research. The data obtained are in the form of student’s learning process and achievement. The instrument that used are test, learning observation sheet, field notes, and documentation. The results showed that the implementation of cooperative learning kancing gemerincing type can increase student’s learning participation and student achievement. It is proved by seeing the increasing of those percentage in each cycles. In the first cycle the percentage of student’s participation is 55,18% and student’s achievement 52,50%. In the second cycle the percentage of student’s participation and achievement are increase. The percentage of student’s participation becomes 64,51% and the achievement 65,79%. In the third cycle the percentage of student’s activity reach 83,33% and the percentage of student’s achievement 77,5%, with the highest score 100 while the lowest 45.
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan partisipasi dan prestasi belajar bidang studi PKn khususnya materi hubungan internasional dengan menggunakan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe kancing gemerincing. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas. Data yang diperoleh adalah berupa partisipasi siswa dan prestasi belajar siswa. Instrumen yang digunakan yaitu soal tes, lembar observasi proses pembelajaran, catatan di dalam pembelajaran dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan menggunakan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe kancing gemerincing dapat meningkatkan partisipasi belajar dan prestasi belajar siswa. Hal ini ditunjukkan dengan rata-rata persentase partisipasi dan prestasi siswa pada siklusnya. Siklus I persentase partisipasi siswa 55,18% dan persentase prestasi siswa 52,50 %. Siklus II persentase partisipasi siswa naik menjadi 64,51% dan persentase prestasi siswa 65,79%, dan siklus III terdapat partisipasi siswa sebesar 83,33% dan prestasi siswa 77,5%, dengan nilai tertinggi adalah 100 dan nilai terendah 45.
Kata kunci: kancing gemerincing, partisipasi, prestasi
Full Text:
PDFReferences
Isjoni. 2009. Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.
Isjoni.2010. Cooperatif Learning Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta
Kagan,Spencer. 1992. Cooperative Learning. San Juan Casiptrano
Lie, Anita. 2008. "Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Kancing Gemerincing". Media Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, XX: 24 -45.
Pargito. 2011. Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dan Dosen. Bandar Lampung: Aura.
Winataputra,Udin S. 2005. Strategi Belajar Mengajar: Edisi Kesatu. Jakarta: Universitas Terbuka.
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v1i5.3611
Refbacks
- There are currently no refbacks.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia