Kecakapan Personal dan Sosial Kelas XI dalam Pembelajaran Sosiologi di SMA Negeri Kalirejo

Yuli Astuti, Sudjarwo Sudjarwo, Risma M Sinaga

Abstract


The purpose of this study was to analyze personal and social skills. The research method used qualitative research and data collection techniques with observation, interviews, and documentation. The analysis of the research was descriptive. The results showed that students' personal skills in Sociology learning which consisted of indicators of self-awareness and rational skills were still low. The low indicators of self-awareness skills consisting of a) managing time, b) work great, and c) responsible because it was obtained from the results of cheating. Likewise with the indicator of rational skills, namely a) explore and find information, b) processing information, and c) problem solving was also low because students were not focused. While students' social skills varied, the indicators of verbal communication were low because they lack understanding of the material, while non-verbal scores were high because students enjoyed learning.

 Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis kecakapan personal dan sosial. Metode penelitian menggunakan penelitian kualitatif dan teknik pengumpulan data dengan observasi, wawancara, dokumentasi. Analisis penelitiannya adalah deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kecakapan personal siswa pada pembelajaran sosiologi yang terdiri dari indikator kecakapan kesadaran diri dan rasional masih rendah. Rendahnya  indikator kecakapan kesadaran diri  yang terdiri dari a) mengelola waktu, b) bekerja hebat, c) bertanggungjawab karena diperoleh dari hasil menyontek. Demikian juga pada indikator kecakapan rasional  yaitu a) menggali dan menemukan informasi, b) mengolah informasi c) memecahkan masalah juga rendah karena siswa tidak fokus. Sedangkan kecakapan sosial siswa bervariasi yaitu indikator komunikasi verbal rendah karena kurang memahami materi, sementara pada non verbal bernilai tinggi karena siswa senang dalam belajar.

Kata Kunci: kecakapan personal, kecakapan sosial, pembelajaran sosiologi.


Full Text:

PDF

References


Departemen Pendidikan Nasional. 2002. Pedoman Umum Pelaksanaan Pendidikan Berbasis Keterampilan Hidup (Life Skills) Melalui Pendidikan Broad Based Education Dalam Pendidikan Luar Sekolahdan Pemuda. Jakarta. Ditjen PLS DAN Pemuda Depdinas.

Departemen Pendidikan Nasional. 2003. Life Skills Pendidikan Kecakapan Hidup. Jakarta. Depdinas.

Etin & Raharjo, 2007. Cooperative Learning Analisis Model Pembelajaran IPS. Bumi Aksara.

Hidayanto. D.N. 2002. Belajar Keterampilan Berbasis Keterampilan Belajar. Dalam Jurnal Pendiikan dan Kebudayaan

Trianto.2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Kencana Prenada Media Group. Jakarta




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v7i1.19317

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia