Pembelajaran IPS Model STAD Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama

Lilian Mega, Edy Purnomo, Pargito Pargito

Abstract


This research aimed to (1) describe the application of social studies learning of STAD model in junior high school students, (2) determine the application of social studies learning of STAD model to improve the social skill of junior high school students. This is a Classroom Action Research by applying the model of cooperative learnings method, Student Team-Acievement Division (STAD) that involved 24 students of seven grade in SMPN 4 Metro as sample. The data collection retrieved by observation and application using descriptive data analysis technique. This research ran for three cycles. The results are: First, the aplication of social studies learning of STAD model in junior high shcool students proceed properly in every fase of STAD. Second, the application of social studies learning of STAD model increase the social skills, they are (1) sharing information and materials, (2) listening and speaking alternately, (3) cooperation and mutual help, and (4) self control.

Penelitian ini bertujuan (1) mendeskripsikan penerapan pembelajaran IPS model STAD pada siswa sekolah menengah pertama, (2) mengetahui penerapan pembelajaran IPS model STAD dalam meningkatkan keterampilan sosial pada siswa sekolah menengah pertama. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindak Kelas (PTK) dengan menerapkan metode pembelajaran kooperatif model Divisi Pencapaian-Tim Siswa (STAD). Sampel sebanyak 24 orang siswa kelas VIIH di SMP Negeri 4 Metro. Pengumpulan data melalui observasi dan dokumentasi dengan teknik analisis data deskriptif. Penelitian berjalan selama tiga siklus. Hasil penelitian adalah, Pertama, penerapan pembelajaran IPS model STAD pada siswa sekolah menengah pertama berjalan dengan sangat baik melalui setiap tahapan dalam model STAD. Kedua, penerapan pembelajaran IPS model STAD dapat meningkatkan keterampilan sosial siswa yaitu (4) perilaku keterampilan sosial yang terbentuk pada siswa yaitu (1) berbagi informasi dan materi, (2) mendengar dan berbicara bergiliran, (3) bekerjasama dan saling menolong, (4) mengendalikan diri.

Kata kunci : pembelajaran IPS, STAD, keterampilan sosial


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.

Basrowi, Soenyono. 2008. Metode Analisis Data Sosial. Kediri : CV Jenggala Pustaka Utama.

Isjoni. 2010. Cooperative Learning, Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung : CV. Alfabeta.

Maryani, Enok. 2011. Pengembangan Program pembelajaran IPS Untuk Peningkatan Keterampilan Sosial. Bandung : Penerbit Alfabeta.

Pargito. 2010. Dasar-Dasar IPS. Jurusan Pendidikan IPS FKIP Universitas Lampung : Bandar Lampung.

Sapriya. 2009. Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Slavin, Robert. E. 2009. Psikologi Pendidikan, Teori Dan Praktik. Jakarta : PT. Index.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v5i2.13461

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia