PERBANDINGAN KETERAMPILAN SOSIAL YANG PEMBELAJARANNYA MENGGUNAKAN MODEL SAVI DAN TGT
Abstract
The purpose of this study was to determine differences in social skills of students whose learning using SAVI learning model and TGT learning model in social studies second semester of eighth grade students of SMP Negeri 21 Bandar Lampung in academic year 2016/2017. The method used in this research is a comparative study with the experimental approach. The population in this study is the second semester of eighth grade students of SMP Negeri 21 Bandar Lampung. By using cluster random sampling technique derived class VIII C as the experimental class and control class VIII E as the number of 30 students in each class. The results showed that, (1) There are differences social skills among students the learning was using learning model SAVI compared to the learning was using TGT, (2) Social skills students who have interest in learning low the learning was using learning model SAVI lower than with learning was using model TGT learning, (3) Social skills students who have high interest in learning the learning was using SAVI learning model higher compared with learning model using learning was TGT (4) There interaction between model student learning interests against social skills.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan keterampilan sosial siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran SAVI dan model pembelajaran TGT dengan memperhatikan minat belajar pada mata pelajaran IPS siswa kelas VIII semester genap SMP Negeri 21 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017. Metode penelitian eksperimental semu dengan desain By Level 2x2 Faktorial. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII semester genap SMP Negeri 21 Bandar Lampung. Dengan menggunakan teknik Cluster Random Sampling diperoleh kelas VIII C sebagai kelas eksperimen dan VIII E sebagai kelas kontrol dengan jumlah 30 siswa di masing-masing kelas. Instrumen penelitian menggunakan angket dan lembar observasi. Analisis data menggunakan Rumus Analisis Varians Dua Jalan dan t test. Hasil penelitian menunjukan bahwa, (1) Ada perbedaan keterampilan sosial antara siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran SAVI dibandingkan yang pembelajarannya menggunakan TGT, (2) Keterampilan sosial siswa yang memiliki minat belajar rendah yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran SAVI lebih rendah dibanding dengan pembelajarannya menggunakan model pembelajaran TGT, (3) Keterampilan sosial siswa yang memiliki minat belajar tinggi yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran SAVI lebih tinggi dibandingkan dengan pembelajarannya menggunakan model pembelajaran TGT (4) Ada interaksi antara model pembelajaran dengan minat belajar siswa terhadap keterampilan sosial.
Kata kunci: Model Pembelajaran SAVI, Model Pembelajaran TGT, Keterampilan Sosial dan Minat Belajar
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v4i1.11908
Refbacks
- There are currently no refbacks.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia