Media Flashcards Berbantuan Qr Code Untuk Keterampilan Menulis Bahasa Prancis Siswa Kelas XI SMA Negeri 16 Bandar Lampung

Endang Ikhtiarti, Riska Putri Amalia, Setia Rini

Abstract


The research aims to develop a learning medium in the form of Flashcards assisted by QR Codes to enhance the descriptive paragraph writing skills in French for 11th-grade students, focusing on the topic "se présenter." This study employs the Research and Development (RnD) method using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The research instruments used include questionnaires, interviews, and tests. The questionnaires and interviews were utilized to analyze the needs of students and educators, assess material and media testing, and evaluate user trials of the developed learning media. The average score obtained from the material validators was 88.75%, categorized as Very Good (VG). Similarly, the average score from the media validators was 88.75%, also categorized as Very Good (VG), indicating the product is suitable for use. In user trials and tests conducted with a large group, consisting of all 31 students from class XI 4, the average percentage score was 87%, categorized as Very Good (VG) and deemed suitable for use in learning.


Kata kunci: Bahasa Prancis, Flashcards, Keterampilan Menulis, Media Pembelajaran, Qr Code, RnD


Full Text:

PDF

References


Ahadi, A. H., Djauhari, T., Aminuddin, F. H., & Gustina, G. (2023). Implementasi Algoritma Haversine Untuk Penentuan Jarak Titik Lokasi Pada Aplikasi Absensi Pegawai Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional, 5(1), 185-203.

Aryadillah, & Fitriansyah, F. (2020). Teknologi Media Pembelajaran. Repository Universitas BSI.

CECRL. (2018). Volume Complémentaire avec de Nouveaux Descripteur.

Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. Depok: Grafindo Persada.

Institut Français Indonesia. (2023). Peran Bahasa Prancis Dalam Dunia Internasional. Diakses dari : https://www.ifi-id.com/peran-bahasa-prancis-di-kancah-internasional/#/

MARCOUX, R., RICHARD, L., & WOLFF, A. (2022). l’Observatoire La langue française . Diakses dari : langue français et diversité linguistique. https://observatoire.francophonie.org/l-observatoire-de-la-langue-francaise/

MUSTAKIM. (2022). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK BERBASIS BARCODE UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOLABORASI PESERTA DIDIK. Diakses dari : digilib unila. https://digilib.unila.ac.id/63791/

Rahmatia, Monawati, & Darius, S. (2017). PENGARUH MEDIA E-LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV SDN 20 BANDA ACEH. Jurnal Ilmiah FKIP Unsyiah.

Rini, S. (2021). ÉCRITURE EN FRANÇAIS CHEZ LES APPRENANTS DÉBUTANTS DU FLE. JURNAL ILMU BUDAYA.

Rini, S., & Hardini, T. I. (2022). Design and Development of a Thematic and Illustrated Indonesian-French Dictionary for Beginners. Francisola.

Rosmiati, R., Dwijayanti, N. S., Wahyuni, A., Apdelmi, A., & Simaremare, T. P. (2022). Desain Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Virtual Reality 3D pada Pembelajaran IPS di Jurusan PIPS FKIP Universitas Jambi Masa Pandemi COVID19. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional, 4(2), 42-52.

Simanjuntak, et al. (2023). Pembelajaran Menyenangkan dengan Menggunakan Media Pembelajaran dan Metode Bervariasi pada Kelas Tinggi. Universitas HKBP Nommensen Medan.

Sitompul, J. (2018). ANALYSE DES ERREURS GRAMMATICALES DE LA PRODUCTION ÉCRITE DANS L’ÉCRITURE DES ÉTUDIANTS FRANÇAIS À L’UNIMED. Jurnal UNIMED.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung;Alfabeta.

Susanti, S., & Zulfiana, A. (2018). Jenis–Jenis Media Dalam Pembelajaran.

Susanto, F., & Ayuni, I. R. (2017). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MODEL KOOPERATIF TIPE . NHT DENGAN STRATEGI PEMECAHAN MASALAH (PROBLEM SOLVING) SISTEMATIS BAGI PESERTA DIDIK SMP DI KABUPATEN PRINGSEWU.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F30423

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional

Diterbitkan oleh:

PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNOLOGI INFORMASI
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS LAMPUNG

 

Jl. Prof. Dr. Sumantri Brojonegoro No.1Kota Bandar Lampung
Homepage: http://pti.fkip.unila.ac.id
email: pti@fkip.unila.ac.id