Pengembangan Model Pembelajaran Interaktif Dengan Gaya Belajar Visual, Auditori, dan Kinestetik Pada Mata Pelajaran Informatika Untuk Siswa Kelas X MAN Batam
Abstract
This learning model development research aims to produce an interactive learning model with visual, auditory and kinesthetic learning models using ADDIE development. When conducting interactive learning, a teacher needs to understand the characteristics and abilities of students. Students are no longer used as objects but are reduced to being polarized as students, pleasing students with learning styles according to their talents and abilities. The instrument uses a questionnaire assessing learning model experts, assessing media quality, material experts, informatics subject teachers, and student responses. The resulting model was tested on a small group in tenth grade. The average model expert assessment results were 4.093, material experts averaged 4.00, and media experts averaged 4.064, while the overall quality of learning media was 4.086 out of a total score of 5,000 which was included in the good category. The results of the model and media quality assessment were based on student responses with an average score of 3.252. And in the aspect of student interest and motivation in learning it was 3,366 with student learning completeness test results of at least 76%.
Kata kunci: Gaya Belajar, Mata Pelajaran Informatika, Pengembangan Model, Visual, Auditori, dan Kinestetik
Full Text:
PDFReferences
Aceng, Et. Al. (2020). Penggunaan Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Permaianan Sebagai Bentuk Variasi Pembelajaran. Gunahumas Jurnal Kehumasan, 3 (1), Garut: Jawa Barat.
Alhafiz, N. (2022). Analisis Profil Gaya Belajar Siswa Untuk Pembalajaran Berdiferensiasi Di Smp Negeri 23 Pekanbaru. J-Abdi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 1 No 28.
Alti, Rahmi Mudia, Et. Al. (2022). Media Pembelajaran. Sumatra Barat: Get Press Amelia, D. (2021). Media Pembelajaran Audio Visual: Literatur Riview. 10(1), 98. Anitah, Sri. 2010. Media Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka.
Arista, M., Sadjiarto, A., & Santoso, T. N. B. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Teman Sebaya Terhadap Kemandirian Belajar Pelajaran Ekonomi Pada Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 6(4), 7334–7344.
Arsyad, M.Azhar. (2021). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada. Arum Dona Safira Et, Al. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif
Berbasis Web Articulate Storyline Pada Pembelajaran Ipa Di Kelas V Sekolah
Dasar.” Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan 2, No. 2 (2021): 239.
Http://Www.Uniflor.Ac.Id/Ejournal/Index.Php/Jpm/Article/View/1109/1
Asyhar, Rayandra. (2020). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta.
Bunyamin, A. C. Et. Al (2020). Penggunaan Kahoot Sebagai Media Pembelajaran
Berbasis Permaianan Sebagai Bentuk Variasi Pembelajaran. Gunahumas,
(1), 43–50. Https://Doi.Org/10.17509/Ghm.V3i1.28388
Christiana, Lenny. 2021. Pemanfaatan Google Jamboard Dalam Pembelajaran
Jarak Jauh Kimia Materi Senyawa Hidrokarbon. Science : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan Ipa. Vol. 1 No. 2 Agustus 2021 E-Issn : 2797-
| P-Issn : 2797-0744.
Darman, Flavianus. 2008. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun
Tentang Sistem Pendidikan Nasional Dan Undang-Undang Republik Indonesia No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen. Jakarta: Transmedia Pustaka.
Deporter, Bobbi, Et.Al.2003. Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman
Dan Menyenangkan. Bandung : Kaifa.
Elisa, T. D., Hermita, N., & Noviana, E. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Vak (Visualization, Auditory, Dan Kinestethic) Terhadap Hasil Belajar Ipa Peserta Didik Kelas Iv Sd Negeri 147 Pekanbaru. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Https://Doi.Org/10.30595/Dinamika.V11i1.5981.
Fazriyah, N. Et, Al (2020). Penggunaan Aplikasi Kahoot Pada Pembelajaran Media
Dan Sumber Pembelajaran Sd. Didaktik : Jurnal Ilmiah Pgsd Stkip Subang,
(1), 139–147. Https://Doi.Org/10.36989/Didaktik.V6i1.119.
Gunawan & Ritonga. Aa. (2019). Media Pembelajaran Berbasis Industri 4.0. Depok, Rajawali Pers
Hanum Firda, (2023). Penerapan Model Addie Dalam Pengembangan Instrumen Penilaian Diri Sendiri Peserta Didik Sma Negeri Kabupaten Mojokerto. Jurnal Hikari. Volume 07 Nomor 01 Tahun 2023, 14-26
Hartanti, Kartika, Pengaruh Model Pembelajaran Vak (Visualisasi, Auditori, Kinestetik) Terhadap Prestasi Belajar Pai Pada Peserta Didik Di Sdn Tlogomulyo Temanggung, Skripsi, Yogyakarta: Pascasarjana Uin Sunan Kalijaga, 2014 (Diakses 03 Februari 2024)
Hasan. M El At, (2021). Media Pembelajaran. Jakarta: Tahta Media Group
Hidayat, A. (2021). Menulis Narasi Kreatif Dengan Model Project Based Learning Dan Musik Instrumental Teori Dan Praktek Di Sekolah Dasar. Sleman: Deepublish.
Ilmudinulloh, R., & Bustomi, A. (2022). Model Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Riset Jurnalistik Dan Media Digital, 2(2), 121–128.
Janawi, J. (2019). Memahami Karakteristik Peserta Didik Dalam Proses
Pembelajaran. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 68-79.
Khristiani H, Et Al, 2021. Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction) Pada Kurikulum Fleksibel Sebagai Wujud Merdeka Belajar Di Smpn 20 Kota Tangerang Selatan.
Kumalasari Dan Nugraheni. 2023. Analisis Gaya Belajar Peserta Didik Pada Hasil
Belajar Penjumlahan Pecahan Sekolah Dasar: Jurnal Riset Pendidikan Dasar:
Volume 4 Nomor 2, September 2023 E-Issn: 2723-8660 | P-Issn: 2798-6365
Https://Jurnalnasional.Ump.Ac.Id/Index.Php/Jrpd.
Kustandi.C & Darmawan.D (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik Di Sekolah Dan Masyarakat. Kencana (Divisi Prenadamedia Group)
Magdalena, Et, Al (2023). Pengembangan Desain Pembelajaran Model Addie
Dengan Teknik Jigsaw Pada Siswa Kelas 5 Sd Negeri Empang Bahagia 3
Kota Tangerang. Volume 3, Nomor 2, April 2023 ; 230-236
Https://Ejournal.Yasin-Alsys.Org/Index.Php/Yasin
Novita, L., & Novianty, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Animasi Terhadap Hasil Belajar Benda Tunggal Dan Campuran. Jtiee (Journal Of Teaching In Elementary Education), 3(1), 46-53.
Nurfadhildah, Et.Al. 2021. Model Evaluasi Pembelajaran Pada Masa New Normal: Studi Kasus Di Sdn 04 Kalisari Kabupaten Grobogan, Jurnal El-Tarbawi Volume 14 No.2, 2021. Issn: 1979-9985 (Halaman 155-180)
Okpatrioka (2023). Research And Development (R&D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan. Dharma Acariya Nusantara : Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya Vol.1, No.1 Maret 2023 E-Issn: 2985-962x; P-Issn: 2986-0393, Hal 86-100.
Prisansa, Donni Juni. 2016. Pengembangan Strategi Dan Model
Pembelajaran.Bandung : Cv Pustaka Setia.
Puspasari, R. Dan S. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf Dengan
Model Addie. Jurnal Of Maldives, 3(1), 137–152.
Rahmahtrisilvia, Et. Al. (2021). Asesmen Gaya Belajar Anak Gangguan Spketrum
Autisme. Unp Press.
Rayanto & Sugianti. (2020). Penelitian Pengembangan Model Addie & R2d2: Teori
Dan Praktek. Pasuruan : Lembaga Academical & Research Institute.
Riadi, Muchlisin. (2020). Model Pembelajaran Vak (Visual, Auditori Dan Kinestetik).
Diakses Pada 2/3/2024, Dari Https://Www.Kajianpustaka.Com/2020/10/Model-Pembelajaran- Vak.Html.
Rosidah, Ati.2021. Pemanfaatan Google Jamboard Sebagai Media Untuk Pembelajaran Jarak Jauh. Https://Lpmpdki.Kemdikbud.Go.Id/Pemanfaatan-Google-Jamboard- Sebagai-Media-Untuk-Pembelajaran-Interaktif-Selama-Pembelajaran-
Jarak-Jauh.
Rukmana, W., Hardjono, N., & O, A. A. (2018). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil
Belajar Dengan Model Pembelajaran Vak Berbantuan Media Tongkat Tokoh.
International Journal Of Elementary Education, 2(3). Https://Ejournal.Undiksha.Ac.Id/Index.Php/Ijee/Article/View/15954.
S.Eko Putro Widoyoko. 2009. Evaluasi Program Pembelajaran.Yogyakarta ; Pustaka
Belajar.
Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa
Sekolah Dasar Di Sdn Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17.
Setiawan, A. S., & Alimah, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Visual Auditory Kinesthetic (Vak) Terhadap Keaktifan Siswa. Profesi Pendidikan Dasar. Https://Doi.Org/10.23917/Ppd.V1i1.7284
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Dan R & D. Bandung: Alfabeta
Sumara.Esti Ignatia, (2023). Pembelajaran Berbasis Proyek Berdasarkan Gaya Belajar Vark Untuk Peserta Didik Kelas Iv Sd. Sanata Dharma University Press.
Sunami, M. A., & Aslam, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Zoom Meeting Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1940–1945. Https://Jbasic.Org/Index.Php/Basicedu/Article/View/1129
Supatminingsih, T., Hasan, M., & Sudirman. (2020). Belajar Dan Pembelajaran.
Bandung: Media Sains Indonesia.
Supriadi, N., Tazkiyah, D., & Isro, Z. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot Sebagai Media Evaluasi Hasil Belajar Bahasa Mandarin Berbasis Kearifan Lokal Di Purwokerto. Prosiding, 6(November), 28–36. Http://Jurnal.Lppm.Unsoed.Ac.Id/Ojs/Index.Php/Prosiding/Article/View
/1192
Wulandari, Et. Al (2023). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar
Mengajar. Journal On Education Volume 05, No. 02, Januari-Februari
, Pp. 3928-3936 E-Issn: 2654-5497, P-Issn: 2655-1365 Website: Http://Jonedu.Org/Index.Php/Joe
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F29442
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional
Diterbitkan oleh:
PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNOLOGI INFORMASI
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS LAMPUNG
Jl. Prof. Dr. Sumantri Brojonegoro No.1Kota Bandar Lampung
Homepage: http://pti.fkip.unila.ac.id
email: pti@fkip.unila.ac.id