COACHING CLINIC PEMBUATAN KONTEN DIGITAL MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS MENGGUNAKAN MEDIA GATHER TOWN UNTUK GURU SMA DI KOTA BANDAR LAMPUNG

Ari Nurweni, Fajar Riyantika, Lilis Sholihah, Gita Hilmi Prakoso

Abstract


This community service activity aims to: (1) increase the knowledge of English teachers at the high school level about various media and digital sources for teaching English teaching materials, (2) develop the ability to create digital teaching material for English lessons, especially during the pandemic. Covid-19 requires all teaching and learning activities to be carried out online. The activities were carried out in the form of training on digital content creation using the Gather.Town media which was carried out offline and online. The participants of this activity were 29 high school teachers in Bandar Lampung. This activity received a positive response and could improve participants' knowledge in preparing digital content for online learning.

Keywords: digital content; digital media; gather town


Abstrak

Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk: (1) meningkatkan pengetahuan guru Bahasa Inggris di tingkat SMA tentang berbagai media dan sumber digital untuk bahan ajar pelajaran Bahasa Inggris, (2) meningkatkan kemampuan menciptakan konten bahan ajar digital untuk pelajaran Bahasa Inggris terutama dalam masa pandemi Covid-19 yang mengharuskan seluruh kegiatan belajar mengajar dilaksanakan secara daring. Kegiatan yang dilakukan berupa pelatihan pembuatan konten digital dengan menggunakan media Gather.Town yang dilakukan secara luring dan daring. Peserta kegiatan ini adalah guru mata pelajaran Bahasa Inggris di Kota Bandar Lampung yang dihadiri oleh 29 guru SMA kota Bandar lampung. Kegiatan ini mendapat respon positif dan dapat meningkatkan pengetahuan peserta dalam mempersiapkan konten digital dalam pembelajaran

 

DOI: https://doi.org/10.23960/rp/v2i1.hal.43-47


Keywords


gather.town; konten digital; media digital

Full Text:

PDF

References


Costaner, L., Guntoro, Lisnawati. (2021). Pelatihan Keterampilan Membuat Informasi Berbasis Video Digital Pada Ikatan Remaja Mesjid. DINAMISIA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(4), 843-849.

https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i4.7253

Kristanto, Y.D. (2021). Pelatihan Desain Aktivitas Pembelajaran Matematika Digital dengan Menggunakan Desmos. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 27 (3), 192-199.

https://doi.org/10.24114/jpkm.v%25vi%25i.23908

Raja, P. ., Setiyadi, A. B. ., & Riyantika, F. . (2021). The Correlation Between Perceptions on the Use of Online Digital Interactive Media and Reading Comprehension Ability. International Journal of English Language and Literature Studies, 10(4), 292–319. https://doi.org/10.18488/journal.23.2021.104.292.319

Septryanti, A., Magdalena, H., Santoso, H., Gunawan, H. (2021). Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Interaktif dan Film Edukasi SMKN1 Simpang Katis. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 11(1), 48-52.

http://ojs.uninus.ac.id/index.php/JPKM/article/view/1222/pdf

Wang, H. & Gearhart D. (2005). Web Based Instruction. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: 

           

 

 

Creative Commons License

Ruang Pengabdian: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat  is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International LicenseCopyright © Mathematics and Science Education Department, Universitas LampungAll rights reservedp-ISSN 2807-2251e-ISSN 2798-9453