LKS MATERI LARUTAN ELEKTROLIT DAN NON-ELEKTROLIT BERBASIS MULTIPEL REPRESENTASI MENGGUNAKAN MODEL SIMAYANG

Ina Putrizal, Sunyono Sunyono, Tasviri Efkar

Abstract


This research aimed to describe the validity (eligibility), practicality, and effectivity of student worksheet as development product. The research used Research and Development method and the subject of the research was student worksheet. Student worksheet can be measured from the results of expert validation. Student worksheet can be seen from the results of the feasibility assessment, teacher and students responses. Student worksheet can be seen from the results of the assessment of student activity, self-efficacy, and increasing mastery of concepts. The result showed that student worksheet were valid (eligible), practicable, and effective to develop self-efficacy and mastering the concept.


Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan validitas (kelayakan), kepraktisan, dan keefektivan LKS yang dikembangkan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode Research and Development dengan subyek penelitian yaitu LKS. Kelayakan LKS dapat diukur dari hasil validasi ahli. Kepraktisan LKS dilihat dari penilaian keterlaksanaan, penilaian guru, dan respon siswa. Keefektivan LKS dapat dilihat dari hasil penilaian aktivitas siswa, efikasi diri, dan peningkatan penguasaan konsep. Hasil penelitian diperoleh bahwa LKS valid (layak), praktis, dan efektif digunakan untuk meningkatkan efikasi diri dan penguasaan konsep.

Kata kunci: LKS, multipel representasi, SiMaYang

Full Text:

PDF

References


Ainsworth. 2008. The Educational Value of Multiple Representations when Learning Complex Scientific Concepts. In (Gilbert, J.K., Reiner, M., Nakhleh, M. Eds) Visualisation: Theory and practice in science education. U.K., Springer.

Arsyad, A. 2004. Media Pembelajaran. . Jakarta: Raja Grafindo.

Bandura. 1997. Self Efficay The Exercise of Control. New York: W.H Freeman and Company..

Bandura. 1993. Perceived Self-Efficacy in Cognitive Development and Functioning. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 28(2), 117-148.

Chang, M. and Gilbert, J.K. 2009. Towards a Better Utilization of Diagram in Research Into the Use of Representative Levels in Chemical Education. Model and Modeling in Science Education., Multiple Rep-resentations in Chemical Educations. Springer Science+Business Media B.V.55-73.

Harahap, D. 2008. Analisis Hubungan Antara Efikasi Diri Siswa Dengan Hasil Belajar Kimianya. Skripsi. Padangsimpuan: UMTS.

Haruo, O., Hiroki, F., & Manabu, S., 2009. Development of a lesson model in chemistry through Special Emphasis on Imagination leading to Creation (SEIC). Chem. Educ. J. (CEJ). 13 (1). 1-6.

Heuvelen, V. and Zou. X.L. 2001. Multiple Representations of Work-energy Processes. Am. J. of Phys. 69(2). 184.

Johnstone, A. H. 1993. The Development of Chemistry Teaching: A Changing Response to Changing Demand. J. Chem. Educ. 70(9). 701-705.

Marzuki. 1997. Metodologi Riset. Yogyakarta: Fakultas Ekonomi UII.

Meltzer, E.D. 2005. Relation Between Students Problem-Solving Performance and Representational Format. Am. J. of Phys. 73.(5). 463.

Meirina, A. 2013. Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Berbasis Multipel Representasi pada Sub Materi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pergeseran Kesetimbangan Kimia. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Nieveen. 1999. Prototyping to Reach Product Quality, In Alker, Jan Vander, Design Approaches and Tools in Education and Training. Kluwer Academic Pubhlisher. Dordrecht.

Schonborn, K.J., and Anderson, T.R. 2006. A Model of Factors Determining Studens Ability to Iinterpret External Representations in Biochemistry. Inter J of Sci Educ. 31,(2). 193-232.

Sudjana, N. 2005. Metode Statistika Edisi keenam. Bandung: PT. Tarsito.

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta..

Sunyono, Wirya, I.W., Suyadi,G., dan Suyanto,. E., 2009. Pengembangan Model Pembelajaran Kimia Berorientasi Keterampilan Generic Sains pada Siswa SMA di Provinsi Lampung. Laporan Penelitian Hibah Bersaing Tahun I dikti, Jakarta.

Sunyono, Wirya, I.W., Suyadi,G., dan Suyanto,. E., 2010. Pengembangan Model Pembelajaran Kimia Berorientasi Keterampilan Generic Sains pada Siswa SMA di Provinsi Lampung. Laporan Penelitian Hibah Bersaing Tahun II dikti, Jakarta.

Sunyono. 2012. Analisis Model Pembelajaran Berbasis Multipel Representasi dalam Membangun Model Mental Stoikiometri Mahasiswa. Laporan Hasil Penelitian Hibah Disertasi Doktor_2012. Lembaga Penelitian Universitas Negeri Surabaya.

Sunyono. 2012. Buku Model Pembelajaran Berbasis Multipel Representasi (Model SiMaYang). Bandar lampung: Aura Publishing.

Sunyono. 2014. Model Pembelajaran Berbasis Multipel Representasi dalam Menumbuhkan Model Mental dan Meningkatkan Penguasaan Konsep Kimia Dasar Mahasiswa. Disertasi. Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya: tidak diterbitkan.

Sunyono dan Yulianti, D. 2014. Pengembangan Model Pembelajaran Kimia SMA Berbasis Multipel Representasi dalam Menumbuhkan Model Mental dan Meningkatkan Penguasaan Konsep Kimia Siswa Kelas X. Laporan Penelitian Hibah Bersaing Tahun I. Lembaga Penelitian Universitas Lampung.

Tasker, R & Dalton, R. 2006. Research Into Practice: Visualization of the Molecular World Using Animations. Chem. Educ. Res. Prac. 7. 141-159.

Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP-UPI. 2007. Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian III: Pendidikan Disiplin Ilmu. Bandung: Penerbit Imtima.

Tim Penyusun. 2011. Format Penulisan Karya Ilmiah Universitas Lampung. Bandar Lampung: Penerbit Universitas Lampung. .

Treagust, D.F., Chittleborough, G.D., & Mamiala. 2003. The role of submicroscopic and symbolic representations in chemical explanations. Inter. J. Sci. Educ. 25(11). . 1353-1368.

Widjajanti, E. 2008. Kualitas Lembar Kerja Siswa. Makalah Seminar Pelatihan penyusunan LKS untuk Guru SMK/MAK pada Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat Jurusan Pendidikan FMIPA Universitas Negeri Yogyakarta.

Widodo, A. 2013. Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Keterampilan Proses Sains pada Materi Asam Basa. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Zimmerman, B. 2000. Self-Efficacy: An Essential Motive to Learn. Contemporary Educ. Psycho. 25.82-91.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.