PENGEMBANGAN INSTRUMEN ASESMEN BERBASIS REPRESENTASI KIMIA PADA MATERI LARUTAN ELEKTROLIT DAN NONELEKTROLIT

Ahmad Syaifuddin, Noor Fadiawati, Ila Rosilawati

Abstract


This research aimed to develop an assessment instrument based on chemical representations on the electrolyte and nonelectrolyte solutions. The research used the research and development method which consist of three steps, namely introduction study, product development, and product testing. The subject of this research was assessment instrument based on the chemical representations of electrolyte and nonelectrolyte solutions. This research was administered in the SMAN in Bandar Lampung. At this developed product, expert’s validation test and teacher’s respond test were administered in this research. Assessment instrument was measured by three aspects include content suitability with SK-KD, attractiveness, and legibility. Based on the teachers responses, obtained the result that the material content suitability aspect with SK-KD is in high category, acttractiveness aspect is in high category, and aspects of legibility is in very high category.

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan instrumen asesmen berbasis representasi kimia pada materi larutan elektrolit dan nonelektrolit. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian dan pengembangan yang terdiri dari tiga langkah, yaitu studi pendahuluan, pengembangan produk, dan pengujian produk. Subyek penelitian ini adalah instumen asesmen berbasis representasi kimia pada materi larutan elektrolit dan nonelektrolit. Penelitian ini dilakukan di SMAN yang ada di Bandar Lampung. Pada instrumen asesmen yang dikembangkan, dilakukan uji validasi ahli dan tanggapan guru. Instrumen asesmen yang dikembangkan dinilai dalam tiga aspek, yaitu aspek kesesuaian isi dengan SK-KD, aspek kemenarikan, dan aspek keterbacaan. Berdasarkan tanggapan guru diperoleh hasil yaitu aspek kesesuaian isi materi dengan SK-KD berkategori tinggi, aspek kemenarikan berkategori tinggi, dan aspek keterbacaan berkategori sangat tinggi.

Kata kunci: instrumen asesmen, larutan elektrolit dan nonelektrolit, representasi kimia


Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. 1997. Penilaian Program Pendidikan. Edisi III. Jakarta: Bina Aksara.

Chandrasegaran, A.L, David F. Treagust, dan Mauro Mocerino. 2007. The Development of a two-tier multiple choice diagnostic instrument for evaluating secondary school students’ ability to describe and explain chemical reactions using levels of representation. Chemistry Education Research and Practice, 293-307.

Chittleborough, G.D. 2007. The Role of Teaching Models and Chemical Representations in Developing Mental Models of Chemical Phenomena. Thesis. Science and Mathematics Education Centre.

Farida, I. 2010. Representasional competence’s profile of preservice chemistry teachers in chemical problem solving. Seminar Proceeding of The Fourth International Seminar on Science Education. 30 October 2010. Bandung. C2-1-7.

Marzuki. 2002. Metodologi Riset. Yogyakarta: BPFEE UII Yogyakarta.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nasional Republik Indonesia. 2013. Standar Penilaian Pendidikan untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdikbud.

Sukmadinata, N. S. 2009. Metode penelitian pendidikan. Remaja Rosdakarya. Bandung.

Sunyono. 2009. Pengembangan model pembelajaran kimia berorientasi keterampilan generik sains pada siswa SMA di Propinsi Lampung. Laporan Penelitian Hibah Bersaing Dikti.Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Surya, B. 2010. Pengembangan Media Animasi Kimia dan LKS Praktikum Berbasis Keterampilan Generik Sains Siswa Kelas XI IPA. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP-UPI. 2007. Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian III : Pendidikan Disiplin Ilmu. Bandung: Penerbit Imtima.

Undang-Undang Republik Indonesia. 2003. Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Direktorat Pendidikan Menengah Umum.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.