Development of Chemo-Entrepreneurship (CEP) Electrochemical Enrichment Book

Haanah Rahima, Agus Kamaludin

Abstract


Electrochemical material is considered complex and contains daily life applications related to entrepreneurship. This study aims to develop an electrochemical enrichment book containing them entrepreneurship (CEP), test the quality of enrichment books based on expert judgment, and determine students' responses to enrichment books. The development of the enrichment book adapts the 4-D model, which is limited to the developing stage. Quality testing uses a Likert scale quality assessment instrument to use the expert judgment method. At the same time, the students' responses were carried out with a Guttman scale questionnaire sheet instrument. The results of this study are electrochemical enrichment books containing Chemo-entrepreneurship (CEP). Quality test results show that the percentage of the quality of the product is based on the assessment of material experts 96.67% with the category of Very Good, 100% of media experts with the category of Very Good, and reviewers 87.2% with the category Very Good. The response of students showed the percentage of product ideals by 93%.

Full Text:

PDF

References


Faizah, Utama, D., Sufyandi, S., Anggraini, L., Waluyo, Dewayani, S., Mulidan, W,. & Roosaria, D. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah Dasar. Jakarta: Kemendikbud.

Fatmawati, L. (2013). Pengembangan bahan ajar modul elektrokimia untuk siswa SMA kelas XII IPA dengan pendekatan inkuiri terbimbing. Jurnal Guruan Sains, (1) 2, 109-120.

Frydenberg, M. & Andone, D. (2011). Learning for 21st century skills in information society (i-Society), International Conference on IEEE, 314-318. 10.1109/i-Society18435.2011.5978460.

Haryani, S., Prasetya, A. T., & Saptarini. (Juni 2014). Identifikasi materi kimia SMA sulit menurut pandangan guru dan calon guru kimia. Makalah yang disampaikan dalam Seminar Nasional Kimia dan Guruan Kimia IV, 2(2): 305-311, di Universitas Sebelas Maret

Irianto, P. O., & Febrianti, L. Y. (2017). Pentingnya penguasaan literasi bagi generasi muda dalam menghadapi MEA. The 1st Education and Language International Conference Proceedings Center fot International Language Development of Unissula. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/ELIC/article/download/1282/989.

Kartika N., & Nugrahanto, W. (2014). Mengembangkan minat baca di masyarakat desa pesanggrahan dan desa malongpon kecamatan maja kabupaten majalengka. Dharmakarya : Junal Plikasi Ipteks untuk Masyarakat, 3 (10), 19-25. https://doi.org/10.24198/dharmakarya.v3i1.8307.

Kasmadi, I. S. & Indaspuri, R. P. (2010). Pengaruh penggunaan artikel kimia dari internet pada model pembelajaran creative problem solving terhadap hasil belajar kimia siswa SMA. Jurnal Inovasi Guruan Kimia, 4 (1), 574-581. https://doi.org/10.15294/jipk.v4i1.1315.

Kusmana, S. (2017). Pengembangan literasi dalam kurikulum guruan dasar dan menengah. Diglosia - Jurnal Guruan, Kebahasaan, dan Kesusastraan Indonesia, 1 (1), 140-150. Retrieved from https://jurnal.unma.ac.id/index.php/dl/article/view/520.

Presiden Republik Indonesia. (2016). Peraturan Menteri Guruan dan Kebudayaan Nomor 8, Tahun 2016 tentang Buku yang Digunakan oleh Satuan Guruan.

Presiden Republik Indonesia. (2008). Peraturan Pemerintah Guruan Nasional Nomor 2, Tahun 2008, tentang Buku.

Pusat Perbukuan. (2007). Pedoman Penilaian Buku Pengayaan Pengetahuan. Jakarta: Depdiknas.

Pusat Perbukuan. (2007). Pedoman penulisan buku non-teks pelajaran. Jakarta : Depdiknas.

Rumansyah. (2002). Penerapan metode latihan berstruktur dalam meningkatkan pemahaman siswa terhadap konsep persamaan kimia. Jurnal Guruan dan Kebudayaan. 35, 172.

Sari, S., & Wijayanti, A. (2017). Talking stick: Hasil belajar IPA dan kemampuan kerjasama siswa. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Keguruan, 1(2), 175-184. https://doi.org/10.30738/wa.v1i2.1642.

Sukardjo & Lis Permana Sari. (2009). Metodologi penelitian guruan kimia. Yogyakarta: FMIPA Universitas Negeri Yogyakarta.

Sukmadinata, N. S. (2013). Metode penelitian guruan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Supartono, Wijayanti, N., & Sari, A. H. (2009). Kajian prestasi belajar siswa SMA dengan metode student teams achievement divisions melalui pendekatan chemo-entrepreneurship. Jurnal Inovasi Guruan Kimia, 3(1), 337-344. https://doi.org/10.15294/jipk.v3i1.1263

Suragangga, I. M. N. (2017). Mendidik lewat literasi untuk guruan berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 154-163. http://dx.doi.org/10.25078/jpm.v3i2.195.

Suroso. (2007). Panduan menulis artikel dan jurnal. Yogyakarta: Elmatera Publishing.

Wahyuni, S. (2010). Menumbuhkembangkan minat baca menuju masyarakat literat. Jurnal Diksi, 17(1), 179-189. https://doi.org/10.21831/diksi.v16i2.6617

Widayoko, A., H, Supriyono., & Muhardjito, M. (2018). Analisis program implementasi gerakan literasi sekolah (GLS) dengan pendekatan goal-based evaluation. Jurnal Tatsqif, 16(1), 78-92. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i1.134.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.