The Effectiveness Scientific Approach through NHT Model to Improve Student’s SPS in Buffer
Abstract
This study was aimed to describe the effectiveness of the scientific approach through the NHT model to improve student’s science process skills (SPS) at buffer. The method in this research was quasi-experiment with pretest-posttest control group design. The population in this study were all students of XI MIPA class in Senior High Schools in Bandar Lampung 2018/2019 academic year. The sample of the research was chosen by the purposive sampling technique, XI MIPA 2 as the experimental class used the scientific approach through the NHT model and XI MIPA 1 as the control class used the conventional model. The technique of data analysis was used the parametric statistical test by independent sample t-test. The result showed an average of n-Gain SPS students in the experimental class greater than the average n-Gain SPS students in the control class. Based on the hypothesis test, there was a significant difference in the average n-Gain of SPS between the experiment class and the control class, show that the scientific approach through the NHT model was effective to improve student’s science process skills in the buffer.
Keywords: buffer, NHT model, scientific approach, science process skills.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas pendekatan saintifik melalui model NHT untuk meningkatkan keterampilan proses sains siswa pada materi larutan penyangga. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi experiment dengan Pretest and Postest Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI MIPA salah satu SMA di Bandar Lampung tahun ajaran 2018/2019. Sampel penelitian dipilih dengan teknik purposive sampling, yaitu kelas XI MIPA 2 sebagai kelas eksperimen yang menggunakan pendekatan sainifik melalui model NHT dan XI MIPA 1 sebagai kelas kontrol yang menggunakan pembelajaran konvensional. Teknik analisis data digunakan pada penelitian ini adalah uji statistik parametrik, yaitu uji independent sample t-test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata n-Gain KPS siswa pada kelas eksperimen lebih tinggi daripada rata-rata n-Gain KPS siswa pada kelas kontrol. Berdasarkan uji hipotesis, terdapat perbedaan rata-rata n-Gain KPS yang signifikan antara kelas eksperimen dan kelas kontrol, hal ini menunjukkan bahwa pendekatan saintifik melalui model NHT efektif untuk meningkatkan keterampilan proses sains siswa pada materi larutan penyangga.
Kata kunci : KPS, larutan penyangga, model NHT, pendekatan saintifik.
Full Text:
PDFReferences
Abungu, H,E., Okere, M.I.O., dan Wachanga, S.M. (2014). The Effect of Science Process Skills Teaching Approach on Secondary School Students’ Achievement in Chemistry in Nyando District, Kenya. Journal of Educational and Social Research. 4(6): 359- 372.
Archambault, J. (2008). The Effects of Developing Kinematics Concepts Graphically Prior to Introducing Algebraic Problem Solving Techiques. Action Research required for the master of Natural Science degree with concentraction in physic. Arizona State University.
Devetak, I., Erna, D.L., Mojca, J., dan Sasa, A. G. (2009). Comparing Slovenian Year 8 and Year 9 Elementary School Pupil ’Knowladge of Elektrolyte Chemistry and Their Instrisic Motivation. Chem. Educ. Res. Pract., 10, 281-290.
Ernawati, E., Hairida, H., dan Fadhilah, R. (2014). Pengaruh Pendekatan Saintifik melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Periodik Unsur Kelas X SMA Negeri 1 Sungai Kakap. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.
Fadiawati, N. (2014). Ilmu Kimia Sebagai Wahana Mengembangkan Sikap dan Keterampilan Berpikir. Eduspot Magazine (Edisi Maret-Juni), 89.
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How To Design and Evaluate Research In Education Eighth Edition. New York: The McGraw-Hill Companies.
Hakim, S. A., & Syofyan, H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap Motivasi Belajar IPA di Kelas IV SDN Kelapa Dua 06 Pagi Jakarta Barat. International Journal of Elementary Education, 1(4), 249–263.
Huda, A. I. N., & Astuti, S. (2018). Perbedaan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT) dan Snowball Throwing Ditinjau dari Hasil Belajar Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 5(1), 49-59.
Machin, A. (2014). Implementasi pendekatan saintifik, penanaman karakter dan konservasi pada pembelajaran materi pertumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1).
Nadhiroh, R & Rahayu. (2017). Penerapan Model NHT melalui Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Tematik Siswa. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan p-ISSN: 2622-473 | e-ISSN: 2622-2159 | Vol. 2 No. 1 (Januari) 2019, Hal. 184-193.
Nugraha, A.W. (2005). Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses IPA pada Praktikum Kimia Fisika II di Jurusan Kimia FMIPA UNIMED melalui Kegiatan Praktikum Terpadu, Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 11(2): 107-112.
Sudjana. (2005). Metode Statistika. Bandung: Tarsito.
Sunyono., Afdila, D., dan Efkar,T. (2015). Penerapan Simayang Tipe II pada Materi Larutan Elektrolit dan Non-Elektrolit. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 4(1), 248- 261.
Trianto, (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum 2013 (Kurikulum Tematik Integratif/TKI). Jakarta: Prenadamedia Group.
Wardani, Y.R.K., Fadiawati, N., Tania, L. (2017). Efektivitas Pendekatan Saintifik dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains pada Materi Pemisahan Campuran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, Vol. 6, No.1 Edisi April 2017, 116-129.
Refbacks
- There are currently no refbacks.