Efektivitas Model ADI terhadap Penguasaan Konsep Materi Zat Aditif dan Adiktif Ditinjau dari Gender
Abstract
This study aims to describe the effectiveness of ADI learning model on mastery of student concepts on additive and addictive substances. The research method used is quasi experiment with pretest postest non equivalent control group design. The sample in this research is the students of class VIII.3 as experimental class and VIII.4 as control class at SMP Global Madani Bandar Lampung obtained by purposive sampling technique. Data analysis used in this research is Ankova test and difference test of two mean. The results of this study appear as the mean differences of n-Gain concepts mastery of students in experiment classes are significantly higher than the control class both in general and from gender. The conclusion of this study is that ADI learning model is effective in increasing students’ concept mastery regarding additive and addictive substances based on students’ gender.
Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan efektivitas model pembelajaran ADI terhadap penguasaan konsep siswa pada materi zat aditif dan adiktif. Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan pretest postest non equivalent control group design.Sampel pada penelitian ini adalah siswa kelas VIII.3 sebagai kelas eksperimen dan VIII.4 sebagai kelas kontrol di SMP Global Madani Bandar Lampungyang diperoleh melalui teknik purposive sampling.Analisis data yang digunakan pada penelitian ini adalah uji Ankova dan uji perbedaan dua rata-rata. Hasil penelitian efektivitas model pembelajaran ADI, ditunjukkan oleh perbedaan rata-rata n-Gain pengua-saan konsep siswa kelas eksperimen secara signifikan lebih tinggi daripada kelas kontrol,baik secara umum maupun dari gender. Kesimpulan penelitian ini adalah pembelajaran dengan model ADI efektif meningkatkan penguasaan konsep materi zat aditif dan adiktif ditinjau berdasarkan gender siswa.
Kata Kunci: gender, model ADI, penguasaan konsep, zat aditif dan adiktif.
Full Text:
PDFReferences
Abungu, H. E., Okere, M. I., dan Wachanga, S. W. 2014. Effect of science process skills teaching strategy on boys and girls’ achievement in chemistry in Nyando Distric, Kenya. Journal of Education and Practice, Vol 15, No 15, 42-48.
Andriani, Yuli., Riandi. 2015. Peningkatan Penguasaan Konsep Siswa melalui Pembelajaran Argument Driven Inquiry pada Pembelajaran IPA Terpadu di SMP Kelas VII. Jurnal Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia, Vol 7, No 2, 114-120.
Demircioglu, T., dan Ucar, S. 2015. Investigating the Effect of Argument-Driven Inquiry in Laboratory Instruction. Educational Sciences: Theory andPractice, Vo1 5, No 1, 267-283.
Fraenkel, J. R, N. E. Wallen dan H. H. Hyun. 2012. How to Design and Evaluate Re-search in Education. Eight Edition. New York: McGraw-Hill Inc.
Fun, C. S. dan N. Maskat. 2010. Teacher Centered Mind Mapping Versus Student Centered Mind Mapping in the Teaching of Accounting at Pre-U-Level−An Action Research. Procedia Social and Behavioral Sciences, 7(C), 240-246.
Magee, P. A., & Flessner, R. 2012. Collaborating to improve inquiry-based teaching in elementary science and mathematics methods courses, Science Education International Vol 23, No 4, 353—365.
Noviyani, Mahmuda., Kusairi, Sentot., Amin, Mohamad. 2017. Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berargumentasi Siswa SMP pada Pembelajaran IPA dengan Inkuiri Berbasis Argumen. Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Malang. Vol 2, No 7, 974-978.
Sampson, V., Gerbino, F. 2010.Two Instructional Models That Teachers Can Use to Promote & Support Scientific Argumentation in the Biology Classroom. The American Biology Teacher, Vol. 72, No. 7, pages 427-431.
Sampson, V., Grooms, J., & Walker, J. 2010. Argument-Driven Inquiry: A Way Promote Learning During Laboratory Activities. The Science Teacher,Vol 78, No 4, 42-50.
Saputra, B., Rizal, Yon., Nurdin. 2013. Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Koorperatif Tipe STAD. Jurnal Pendidikan Universitas Lampung, Vol. 1, No 5.
Tim Penyusun. 2014. Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.
Widodo, A. 2006. Taksonomi Bloom dan Pengembangan Butir Soal. Jurnal Pendidikan. Vol 3, No 2: 18-29.
Refbacks
- There are currently no refbacks.