PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BULETIN KOMIK BERBASIS SCIENTIFIC APPROACH PADA PEMBELAJARAN IPA TERPADU
Abstract
The aim of this research was to develop the product of bulletin in the term of comic based on scientific approach in learning science in the topic of refraction which is interesting, easy, useful, and effective as a learning media. This developmental research modified the design of developmental research by Sadiman et. al. While testing of product was done by expert test, one on one test, and field try test. The results of conducted bulletin comic obtained interesting score of 3.32withvery interesting category, ease score of 3.14with easy category, benefit score 3.41 with useful categoryandthe effectiveness withthe percentage of 81.48% of studentswas completed the KKM. Based ontheseresultsit can be concluded that thebulletin comic which has been produced was very interesting, easy to use,very useful,and effectiveas a learning media.
Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan produk berupa buletin berbentuk komik berbasis scientific approach pada pembelajaran IPA terpadu topik pembiasan cahaya yang menarik, mudah, bermanfaat, dan efektif sebagai media pembelajaran. Desain penelitian ini memodifikasi penelitian pengembangan Sadiman, dkk. Sedangkan pengujian produk dilakukan melalui uji ahli, uji satu lawan satu dan uji coba lapangan. Hasil penggunaan buletin komik diperoleh skor kemenarikan 3,32 dengan kategori sangat menarik, skor kemudahan 3,14 dengan kategori mudah, skor kemanfaatan 3,41 dengan kategori sangat bermanfaat dan keefektifan dengan persentase 81,48% siswa tuntas KKM. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa buletin komik yang dihasilkan sangat menarik, mudah digunakan, sangat bermanfaat, dan efektif sebagai media pembelajaran.
Kata kunci: buletin komik, media pembelajaran, scientific approach
Full Text:
PDFReferences
Arsyad, Azhar. 2009. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Borg, D. Walter, Joyce P. Gall and Meredith D. Gall. 2003. Educational Research An Introduction. Boston: Pearson Education, Inc.
BPSDMPK. 2013. Panduan Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud.
Cloud, Scott Mc. 2007. Making Comics. Online. http://www.wikihow.com/Make-a-Comic-Book. Diakses 17 Januari 201.
Darsono, Max. 2002. Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang Press.
Daryanto. 2013. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Lasa,HS. 1994. Pengelolaan Terbitan Berkala. Yogyakarta : Kanisius.
Mulyasa. 2007. Menjadi Guru Profesional; Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Rosdakarya.
Sadiman, Arief S, R Raharjo, Anung Haryono dan Rahardjito. 2010. Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Satyasa. 2007. Model-model Pembelajaran Inovatif. Online. http://digilib.unnes.ac.id//. Diakses 3 Mei 2014.
Suciati. 2013. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Menggunakan Media Komik Pada Pengajaran Fisika Pokok Bahasan Listrik Dinamis Kelas X Di Sma Negeri 2 Bangkalan. Jurnal. Surabaya: Universitas Surabaya.
Wahana Komputer. 2011. Panduan Aplikasi dan Solusi (PAS) Bikin Komik dengan Adobe Illustrator CS5 dan Adobe Photoshop CS5. Yogyakarta: C.V Andi Offset.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Jurnal Pembelajaran Fisika
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.