PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA KONSEP DUALISME GELOMBANG PARTIKEL
Abstract
This research aimed to produce interactive learning media based on Information and Communication Technology (ICT) that are effective to learn particle waves dualism concept for students and aimed to identify students response about the attractiveness of the product. This research used research and development (R&D) method with implementation procedure referenced on the research procedure according to Suyanto and Sartinem that were consisted of seven steps, that is: (1) analysis of the needs; (2) identification of resources; (3) identification of product specifications; (4) product development; (5) internal test; (6) external test; and (7) production. This research produced interactive learning media in the concept of particle waves dualism as a source of independent learning for students grade XII IPA SMA Islam Terpadu Baitul Muslim Way Jepara. The media was declared effective based on the success of students reached the minimum completeness criteria (is called KKM) and it was declared attractive based on questionnaire analysis results.
Penelitian ini bertujuan menghasilkan media pembelajaran interaktif berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) yang efektif dalam membelajarkan konsep dualisme gelombang partikel pada siswa serta untuk mengetahui tanggapan siswa terhadap kemenarikan dari produk yang dihasilkan. Penelitian ini menggunakan metode research and development (R&D) dengan prosedurpelaksanaan mengacu pada prosedur penelitian menurut Suyanto dan Sartinem yang terdiri dari tujuh langkah, yaitu: (1) analisis kebutuhan;(2) identifikasi sumberdaya;(3) identifikasi spesifikasi produk; (4) pengembangan produk;(5) uji internal; (6) uji eksternal;dan(7) produksi. Penelitian ini menghasilkan media pembelajaran interaktif pada konsep dualisme gelombang partikel sebagai sumber belajar mandiri bagi siswa kelas XII IPA SMA Islam Terpadu Baitul Muslim Way Jepara. Media yang dihasilkan dinyatakan efektif berdasarkan keberhasilan siswa mencapai Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) dan dinyatakan menarik berdasarkan hasil analisis angket.
Kata kunci: dualisme gelombang partikel, media pembelajaran interaktif, penelitian pengembangan
Full Text:
PDFReferences
Budiman, dkk. 2008. Model Pembelajaran Multimedia Interaktif Dualisme Gelombang Partikel untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA.Vol 2 (1), 48-55. (Online). (http://jurnal-penelitian-pendidikan-ipa, diakses 08 November 2014).
Darmawan, Deni. 2012. Teknologi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Degeng, S. 1989. Ilmu Pengajaran Taksonomi Variabel. Jakarta: PPLPTK.
Gribbin, John. 2002. Quantum Physics. London: Dorling Kindersley Book.
McKagan, et al. 2007. Developing and Researching PhET simulations for Teaching Quantum Mechanics. American Journal of Physics.Vol. 76, No.4503. (Online). (http: american-journal-of-physics, diakses 10 November 2014).
Munir. 2009. Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.
Sadiman, Arief S., R. Rahardjo, dan Anung Haryono. 2011. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Slavin, Robert E. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Indeks.
Suyanto, Eko dan Sartinem. 2009. Pengembangan Contoh Lembar Kerja Fisika Siswa dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses untuk SMA Negeri 3 Bandar Lampung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2009. Bandarlampung: Unila.
Wiyono, Ketang dan Taufiq. 2014. Using Computer Simulation To Improve Concept Comprehension Of Physics Teacher Candidates Students In Special Relativity. Universitas Sriwijaya. ISBN:978-602-8171-14-1. (Online). (http://proceeding-of-the-third international-seminar-on-science education, diakses 15 November 2014)
Yusuf dan Subaer. 2013. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Media Laboratorium Virtual pada Materi Dualisme Gelombang Partikel di SMA Tut Wuri Handayani Makassar. Universitas Negeri Semarang.Vol. 2, No. 8. pp. 189-194. (Online). (http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpii, diakses 11 November 2014)
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Jurnal Pembelajaran Fisika
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.