PENGEMBANGAN BUKU SISWA BERBASIS MULTIREPRESENTASI PADA MATERI DINAMIKA ROTASI
Abstract
The purpose of this research was to develop a multirepresentation-based students’ book which is attractive, easy, useful, and effective to be used as a learning media. The population of this research was the students of class XI IPA at SMAN 1 Rumbia. This developmental research contained five stages of work that comprised: analyzing product which is being developed, developing preliminary product, validation expert test and revision, field test in a small group and revision, and field test in a big group and final production. The testing scores of users’ response were 3,45 for attractiveness aspect with excellent category, 3,50 for easiness aspect with excellent category, and 3,44 for usefulness aspect with excellent category. The effectiveness test result was 81,2% with least accomplishments criteria (or KKM). These indicated that the student’s book is approved to be used as a learning media.
Tujuan dari penelitian ini adalah mengembangkan buku siswa berbasis multirepresentasi yang menarik, mudah, bermanfaat, dan efektif digunakan sebagai media pembelajaran. Populasi pada penelitian ini adalah Siswa Kelas XI IPA SMAN 1 Rumbia. Tahapan pengembangan terdiri dari lima yaitu: menganalisis produk yang akan dikembangkan, mengembangkan produk awal, validasi ahli dan revisi, uji coba lapangan skala kecil dan revisi produk, dan uji lapangan skala besar dan produk akhir. Hasil uji coba terhadap respon pengguna untuk aspek kemenarikan memperoleh skor 3,45 dengan kategori sangat baik, aspek kemudahan memperoleh skor 3,50 dengan kategori sangat baik, untuk aspek kebermanfaatan memperoleh skor 3,44 dengan kategori sangat baik. Sementara itu, hasil uji efektivitas mencapai 81,2% siswa tuntas KKM. Dengan demikian, buku siswa layak digunakan sebagai media pembelajaran.
Kata kunci: buku siswa, dinamika rotasi, multirepresentasi, pengembangan
Full Text:
PDFReferences
Abdurrahman, R. Aprilyawati, & Payudi. 2008. Limitation Of Representation Mode In Learning Gravitational Concept and Its Influence Toward Student Skill Problem Solving. Proceeding of The 2nd International Seminar on Science Education. PHY-31: 373 – 377.
Aqib, Zaenal. 2013. Model-model Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual. Bandung: CV. Yrama Widya.
Arsyad, Azhar. 2000. Media Pengajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Hadijah. 2012. Pengaruh Skill Representasi Grafik terhadap Penguasaan Konsep Gerak Siswa SMP. Skripsi. Bandar Lampung:Universitas Lampung (tidak diterbitkan).
Malik, Abdul. 2013. Implementasi Pembelajaran Berbasis Multipelrepresentasi pada Materi Pokok Laju Reaksi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI di SMA NU 01 Al Hidayah Kendal Tahun Ajaran 2012-2013. Skripsi. Semarang: Institut Agama Islam Negeri Walisongo (tidak diterbitkan).
Riyanto, Yatim. 2009. Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Rosengrant, D., Etkina, E., & Heuvelen, A.V. 2006. Student’s Use of Multiplerepresentations in Problem Solving. Graduate School of Education, 10 Seminary Place, Rutgers University, New Brunswick, NJ 08901
Sanjaya, Wina. 2012. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Suhandi, A. 2012. Pendekatan Multirepresentasi Dalam Pembelajaran Usaha-Energi dan Dampak Terhadap Pemahaman Konsep Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. Vol 8. No 1. Hal: 1-7.
Sukiman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia.
Suyanto, Eko dan Sartinem. 2009. Pengembangan Contoh Lembar Kerja Fisika Siswa dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses untuk SMA Negeri 3 Bandar Lampung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2009. Bandar Lampung: Universitas Lampung.
Tim Puslitjaknov. 2008. Metode Penelitian Pengembangan. Jakarta: Depdiknas.
Treagust, David F. (2008). The role of multiple representations in learning science: enhancing students’ conceptual understanding and motivation. In Yew-Jin & Aik-Ling (Eds.). Science Education at The Nexus of Theory & Practice. Rotterdam–Taipei: Sense Publishers. pp:7-23.
Trianto. 2012. Character Building, Optimalisasi Peran Pendidikan dalam Pengembangan Ilmu dan Pembentukan Karakter Bangsa. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.
Yusup, M. 2007. Multirepresentasi dalam Pembelajaran Fisika.(Online). (http://www.file.us.edu, diakses 7 april 2014).
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.