PENGEMBANGAN SINTAKS MODEL PEMBELAJARAN FISIKA BERBASIS INKUIRI DALAM MELATIH KEMAMPUAN ILMIAH
Abstract
The pre-study result showed that students perception to physic subject was this subject content has so many calculation and equations formula, long equations, solving complicated problems, and a boring subject. The objective of this research was to find out the syntax of learning model that able to train the students in scientific ability. This research procedure and development was adapted from Ashyar as a reference. The final product was a learning model syntax based on inquiry, observating to present problems, formulating problems, conducting experiments or other problem solving, conducting observation and data collecting, data analysis, drawing conclusion and discovering, exercising problems, grouping problems and material mastery test to find out the students responses. The one on one test result showed that the syntax quality was very interesting, easy to use, and useful for training students scientific ability. The field study test showed that 100% syntax was properly complete and 50.2% students were scientifically trained.
Hasil studi pendahuluan menunjukkan pandangan siswa terhadap mata pelajaran fisika banyak hitungan dan persamaan matematis yang panjang, pengerjaan soal-soal rumit, dan pembelajaran membosankan. Tujuan penelitian pengembangan ini adalah memperoleh sintaks model pembelajaran yang dapat melatih kemampuan ilmiah. Prosedur penelitian dan pengembangan ini mengadaptasi dari Ashyar (2011) sebagai acuan. Produk akhir yang dihasilkan adalah sintaks model pembelajaran berbasis inkuiri yaitu, observasi untuk menyajikan masalah, merumuskan masalah, melaksanakan eksperimen atau cara pemecahan masalah yang lain, melakukan pengamatan dan pengumpulan data, analisis data, penarikan kesimpulan dan penemuan, soal latihan, soal kelompok serta uji penguasaan materi untuk mengetahui respon siswa. Hasil uji satu lawan satu menunjukkan kualitas sintaks sangat menarik, mudah digunakan, dan bermanfaat untuk melatih kemampuan ilmiah siswa. Hasil uji lapangan memperlihatkan bahwa 100% sintaks terlaksana dengan baik dan 50,2% siswa terlatih kemampuan ilmiahnya.
Kata kunci: kemampuan ilmiah, penelitian dan pengembangan, sintaks model pembelajaran fisika.
Full Text:
PDFReferences
Asyhar, Rayanda. 2011. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press Jakarta.
Emzir. 2008. Metodologi Penelitian Pendidikan: Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Etkina, Eugenia. 2006. Scientific Abilities and Their Assesment. Journal of Physics Education Research.
Robiyana, Iqbal. 2011. Sintaks Model Pembelajaran Berbasis Inkuiri Pada Konsep Kinematika Gerak Lurus Dalam Melatihkan Kemampuan Ilmiah Siswa SMP. Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung
Suyanto, Eko & Sartinem. 2006. Pengembangan Contoh Lembar Kerja Fisika Siswa dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses. Bahan ajar. FKIP Universitas Lampung. Bandar Lampung [tidak diterbitkan].
Sudjana, Djuju. 2008. Evaluasi Program Pendidikan Luar Sekolah. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Trianto. 2009. Mendasain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana
Utari, Setiya. 2008. Provisioning Experimental Ability Of Prospective Physics Teacher at Elementary Level. (online). (http://file.upi.edu/Direktori/FPMIPA/JUR._PEND._FISIKA/. pdf. diakses 03 Juli 2012.)
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.