PENGEMBANGAN SUPLEMEN PEMBELAJARAN FISIKA GELOMBANG ELEKTROMAGNETIK CAHAYA SEBAGAI PARTIKEL MEMANFAATKAN VIRTUAL LABORATORIUM
Abstract
This research has been done to make a supplement for physics learning about light electromagnetic wave as a particle using virtual laboratory. The population of this research was the second year science-students at SMA Muhammadiyah 1 Metro. This development is begun by needs analysis, then identification of resource which is the background of this developmental research. The next step is, identifying the product specification then developing products which contained a tutorial book for teacher and a work sheet for student (LKS). The material and design expert test result is that those products were approved. The external test resulted by users show that the LKS was attractive, very easy to use, and useful. It also was effective to be used as a learning resource because 80% of students reached the passing grade.
Telah dilakukan penelitian untuk mengembangkan suplemen pembelajaran fisika gelombang elektromagnetik cahaya sebagai partikel dengan memanfaatkan virtual laboratorium. Populasi penelitian pengembangan ini adalah siswa kelas XI IPA di SMA Muhammadiyah 1 Metro. Pengembangan ini diawali dengan analisis kebutuhan, kemudian identifikasi sumber daya yang melatar belakangi pengembangan. Langkah selanjutnya identifikasi spesifikasi produk yang dilanjutkan dengan mengembangkan produk berupa LKS untuk siswa dan buku panduan untuk guru. Hasil uji internal oleh ahli materi dan ahli desain menyatakan produk yang dikembangkan layak digunakan sebagai media pembelajaran. Hasil uji eksternal oleh pengguna menunjukkan kualitas media pembelajaran menarik, sangat mudah digunakan, dan bermanfaat serta efektif digunakan sebagai media pembelajaran dengan presentase hasil belajar sebesar 80% siswa telah memenuhi KKM.
Kata kunci: LKS efek fotolistrik, pengembangan suplemen LKS PBL, suplemen pembelajaran efek fotolistrik.
Full Text:
PDFReferences
Anas, Riski. 2012. Efektifitas Penggunaan Model Problem Based Learning terhadap Prestasi Belajar Fisika Siswa SMA. (Online).(http://www.karyailmiah.um.ac.id/index.php/fisika/article/view21297. Diakses 19 Maret 2014).
Euler, M. 2004. The Role of Experiment in Teaching and Learning of Physics. Proceedings of the International School of Physics “Enrico Fermi”. Villa Monastero: IOS Press.
McKagan, S.B, Handley, W, Parkin KK, dan Wieman CE. A Research Based Curiculum of Teaching The Photo Electric Effect. American Journal of Physics, 77.87.
Perkins, Katherine, Wendy, Adams,Michael, Dubson, Noah, Finkelstein, Sam, Reid, Carl, Wieman, Ron, LeMaster. 2006. Interactive Simulation. (online). (http//www.PhET colorado edu.com. Diakses 21 Juni 2013).
Rima. 2012. Model Pembelajaran Problem Based Learning. (Online). (http://www.Model. Pembelajaran.Problem.Based. Learning.Education.html: Diakses 14 Januari 2014).
Sugiyono. 2008. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sumantri, Mulyani. 2008. MultimediaPembelajaran. (Online). (www.http://jujurlahselalu.blogspot.com/2012/04/multimedia-pembelajaranpai. html. Diakses 12 Juni 2013).
Suyanto, Eko. 2009. Pengembangan Contoh Lembar Kerja Siswa dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses untuk SMA Negeri 3 Bandar Lampung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2009. Bandar Lampung: Unila (tidak diterbitkan).
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.