PEMANFAATAN MEDIA TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) SIMULASI SEBAGAI KOMPLEMEN DEMONSTRASI

Mawar Oktivina, Agus Suyatna, Viyanti Viyanti

Abstract


The goals of this research were to determine the differences in cognitive learning outcomes, describe the Science Process Skills (SPS), the character, the activities and students’ attitudes toward the use of media ICT simulation as a complement demonstration in the learning measuring instruments. The research has been done in the first semester of 2013/2014 in SMPN 3 Tulang Bawang Tengah. The sample of this research was class VIIA of SMPN 3 Tulang Bawang Tengah randomly. The data was analyzed by using Paired Sample T-Test. The researcher concludes by the use of media ICT simulation as complement demonstration improve that cognitive learning outcomes, to foster character, increase the activity of students and to foster positive attitudes of students toward the use of ICT media simulation as a complement demonstration in the learning measuring instruments.

Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hasil belajar ranah kognitif, mendeskripsikan Keterampilan Proses Sains (KPS), karakter, aktivitas dan sikap siswa terhadap pemanfaatan media TIK simulasi sebagai komplemen demonstrasi pada pembelajaran alat ukur. Penelitian ini dilakukan pada semester ganjil di SMPN 3 Tulang Bawang Tengah. Sampel penelitian ini kelas VIIA SMPN 3 Tulang Bawang Tengah menggunakan teknik random. Data dianalisis dengan menggunakan Paired Sample T-Test. Kesimpulan penelitian setelah pemanfaatan media TIK simulasi sebagai komplemen demonstrasi terdapat peningkatan hasil belajar ranah kognitif, menumbuhkan KPS, membentuk karakter, mengembangkan aktivitas siswa serta menumbuhkan sikap positif siswa terhadap pemanfaatan media TIK simulasi sebagai komplemen demonstrasi pada pembelajaran alat ukur.

Kata kunci : aktivitas siswa, karakter siswa, keterampilan proses sains, komplemen demonstrasi, media TIK simulasi


Full Text:

PDF

References


Djaali. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Hartati, Risa., Rosidin, Undang., dan Suyanto, Eko. 2011. Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Menggunakan Pendekatan Pembelajaran Kontruktivisme untuk Meningkatkan Minat, Aktivitas, dan Hasil Belajar Fisika Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan MIPA. Bandarlampung: Unila.

Lewis, Diane. 2002. A Departure from Training by the Book, More Companies Seeing Benefits of ELearning. [On line] tersedia: http://www.bostonworks.boston.com/globe/articles/052602/elearn.html. 06 Desember 2013. Pukul 20:05 WIB.

Mumpuniarti. 2012. Pembelajaran Nilai Keberagaman dalm Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar Inklusi. Jurnal Pendidikan Karakter. Vol.2, No. 3, pp. 248257.

Najib, Ali., Sulhadi, & Sopyan, Achmad. 2013. Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Virtual Laboratory untukMeningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology. Vol. 2, No. 1, pp. 172176.

Osman, K & Vebrianto, R. 2013. Fostering Science Process Skills and Improving Achievement Through The Use of Multiple Media. Journal of Baltic Science Education. Vol. 12, No. 2, pp. 191204.

Rustaman, Nuryani. 2005. Strategi Belajar Mengajar Biologi. Malang: Universitas Negeri Malang. Sardiman, A.M. 2001. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: CV Rajawali.

Siahaan, Sardianto Markos. 2012. Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam pembelajaran Fisika. Prosiding Seminar Nasional Fisika 2012. Palembang: Universitas Sriwijaya.

Siragusa, L. & Dixon, K. 2008. Planned behaviour: Student attitudes towards the use of ICT interactions in higher education. Proceedings Ascilite Melbourne 2008. [On line] tersedia: http://www.ascilite.org.au/confe-rences/melbourne08/proc /siragusa.pdf. 08 Desember 2013 . Pukul 08.00 WIB.

Sriyanti, Ida. 2011. e Kamus FISIKA: Inovasi Media Pembelajaran untuk Membangun Karakter Anak Bangsa. Forum MIPA. Vol. 14 , No. 2, pp. 162.

Sukardi. 2008. Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Prakti knya. Jakarta: Bumi Aksara.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



  Lisensi Creative Commons
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019).  This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.