IMPLEMENTASI PROGRAM PEMBELAJARAN MITIGASI TSUNAMI DENGAN MODEL LEARNING CYCLE INDOOR DAN OUTDOOR

Erwin Wijaya, Abdurrahman Abdurrahman, Agus Suyatna

Abstract


Based on the result of observation and interview with the physics teacher of grade nine in SMPN 27 Bandar Lampung, it is known that geology which related to tsunami phenomenon is not thought and considered as additional material. The aim of this study is to compare the result of student’s cognitive, affective, and psychometric achievement using learning cycle 5E in indoor, outdoor, and combination of both learning strategies. From the result of the study, it shows that there is difference of cognitive achievement in learning tsunami mitigation using indoor and outdoor cycle learning model. There is no difference between students affective achievement in tsunami mitigation learning using learning cycle model indoor and outdoor. There is difference in students psychometric achievement in tsunami mitigation learning using learning cycle model indoor and outdoor.

Berdasarkan hasil observasi dan wawancara dengan guru mata pelajaran fisika kelas IX SMP Negeri 27 Bandar Lampung, diketahui bahwa materi kebumian yang menyangkut fenomena tsunami cenderung tidak diajarkan dan dianggap sebagai materi pengayaan. Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan hasil belajar kognitif, afektif, dan psikomotorik siswa dengan menggunakan model pembelajaran learning cycle 5E pada perlakuan cara belajar indoor, outdoor, dan kombinasi keduanya. Dari hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan hasil belajar kognitif siswa pada pembelajaran mitigasi tsunami dengan model learning cycle indoor dan outdoor. Tidak ada perbedaan hasil belajar afektif siswa pada pembelajaran mitigasi tsunami dengan model learning cycle indoor dan outdoor. Ada perbedaan hasil belajar psikomotorik siswa pada pembelajaran mitigasi tsunami dengan model learning cycle indoor dan outdoor.

Kata kunci: learning cycle 5E, mitigasi, tsunami.


Full Text:

PDF

References


Bloom, Benyamin S. 1979. Taksonomy of Educational Objectives (The Clasification of Educational Goals) Handbook 1 Cognitive Domain. Longman Group Ltd. London.

Fajaroh, Fauziatul dan I W Dasna. 2007. Pembelajaran dengan Model Siklus Belajar. FMIPA. UNM.

Hamalik, Oemar. 2001. Proses Belajar Mengajar. Bumi Aksara. Jakarta.

Karjawati. 1995. Hubungan antara penggunaan metode mengajar, pemanfaatan lingkungan sebagai sumber belajar dan pengataman mengajar guru dengan tingkat motivasi belajar geografi siswa SMA Negeri di Kotamadya Malang. Skripsi tidak diterbitkan. Program Sarjana IKIP Malang. Malang.

Slameto. 1991. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Rhineka Cipta. Jakarta.

Sukirman. 2009. Pembelajaran Mikro. UPI Press. Bandung.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



  Lisensi Creative Commons
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019).  This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.