PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN FISIKA BERBASIS MULTI REPRESENTASI PADA MATERI SUHU DAN KALOR

Rendiyansah Rendiyansah, I Dewa Putu Nyeneng, Eko Suyanto

Abstract


Physics is a subject that can be presented in a variety of representations, such as representations of image, graphs, verbal and mathematical. The purpose of this research is to determine the form of physics learning module based on multi representation in the subjects of temperature and heat for tenth grade students of SMA Negeri 2 Punduh Pedada. The development method was adapted from media development model of Suyanto and Sartinem (2009) which is includes seven stages of development. After testing the feasibility of the product, it shows that the module is worth to be used. After testing the product, it is known that module is interesting and effective to be used as a learning media. This research’s produces a product, that is a learning module based on multi representation in the subject of temperature and heat in the printed-media form.

Fisika merupakan mata pelajaran yang dapat disajikan dalam berbagai representasi seperti representasi gambar, grafik, verbal dan matematika. Tujuan dari penelitian ini adalah menentukan bentuk modul pembelajaran fisika berbasis multi representasi pada materi suhu dan kalor untuk siswa kelas X SMA Negeri 2 Punduh Pedada. Metode pengembangan diadaptasi dari model pengembangan media Suyanto dan Sartinem (2009) yang meliputi tujuh tahapan pengembangan. Setelah dilakukan uji kelayakan produk diperoleh hasil bahwa modul layak untuk digunakan. Setelah dilakukan uji coba produk diketahui bahwa modul menarik dan efektif digunakan sebagai media pembelajaran. Penelitian ini menghasilkan produk berupa modul pembelajaran fisika berbasis multi representasi materi suhu dan kalor dalam bentuk media cetak.

Kata kunci: modul, multi representasi, pengembangan.


Full Text:

PDF

References


Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada

Sukiman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia

Suminnar, Iin. 2012. Pembelajaran Berbasis Masalah, Multi Representasi, Hasil Belajar Kognitif dan Kecerdasan Majemuk. Skripsi. Universitas Pendidikan Indonesia

Suyanto, Eko dan Sartinem. 2009. Pengembangan Contoh Lembar Kerja Fisika Siswa dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses untuk SMA Negeri 3 Bandar Lampung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2009. Bandar Lampung: Unila


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



  Lisensi Creative Commons
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019).  This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.