PENGEMBANGAN LKS (LEMBAR KERJA SISWA) MODEL INKUIRI TERBIMBING MATERI POKOK OPTIKA
Abstract
LKS (student worksheet) outstanding in school less attention to aspects of the effectiveness and attractiveness. Therefore, in an effort to meet the needs of students to learn physics with effective and fun, then developed a model of inquiry guided LKS material optical instruments. The purpose of this research is to produce worksheets aimed at learning media to students of class X SMA Negeri 1 Way Lima that can be used when teaching in the classroom. The development research using research methods adapted from the model Sugiyono. This model consists of the potential and problems, data collection resources, product design, design validation, design revisions, product testing, design revisions, utility testing, and product revision. Based on the development of research, the results after using the product of cognitive learning outcomes worksheets can help students complete the development of cognitive learning objectives in Optical Materials Tools.
LKS (Lembar Kerja Siswa) yang beredar di sekolah kurang memperhatikan aspek keefektifan dan kemenarikan. Oleh karena itu, sebagai upaya untuk memenuhi kebutuhan siswa untuk belajar fisika dengan efektif dan menyenangkan, maka dikembangkan LKS model inkuiri terbimbing materi alat-alat optik. Tujuan dari penelitian ini adalah menghasilkan media pembelajaran LKS yang ditujukan kepada siswa kelas X SMA Negeri 1 Way Lima yang dapat di-gunakan saat pembelajaran di kelas. Penelitian pengembangan ini menggunakan metode penelitian yang diadaptasi dari model Sugiyono. Model ini terdiri dari potensi dan masalah, pengumpulan data sumber daya, desain produk, validasi desain, revisi desain, uji coba produk, revisi desain, uji coba pemakaian, dan revisi produk. Berdasarkan penelitian pengembangan ini, hasil belajar kognitif produk setelah menggunakan LKS hasil pengembangan dapat membantu siswa menuntaskan tujuan pembelajaran kognitif pada Materi Alat-alat Optik.
Kata kunci: LKS, model inkuiri terbimbing, alat-alat optik, hasil belajar.
Full Text:
PDFReferences
Arsyad, Azhar. 2007. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo.
Johnstone, A. H., dan Shuaili, A. 2001. Learning in Laboratory, Some Thoughts from The Literature. The Royal Society of Chemistry.
Priyantono, Sumar. 2010. Pengembangan LKS Fisika Dengan Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Listrik Dinamis. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Lampung.
Rosidin, Undang. 2010. Dasar-Dasar dan Perancangan Evaluasi Pembelajaran Pedoman Praktikum bagi Mahasiswa Calon Pendidik. Bandar Lampung: Universitas Lampung.
Setiawan, Dhidik. 2013. Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri Terhadap Ketuntasan Hasil Belajar Siswa di SMKN 3 Buduran Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, Volume 02 Nomer 1. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: CV. Alfabeta.
Suyanto, Eko. 2006. Penguasaan Teori dan Praktik Membuat Skenario Pembelajaran Mikro. Makalah Mata Kuliah Strategi Pembelajaran Fisika. Bandar Lampung: Universitas Lampung.
Trianto. 2010. Model-model Pembelajaran inovatif Berorientasi konstruktivisme. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.