Pengembangan Suplemen Buku Siswa Pembelajaran Fisika Berbasis Analogi Fenomena Fisika pada Materi Pokok Gerak Lurus

Ridwan Ghozaly, Abdurrahman Abdurrahman, Feriansyah Sesunan

Abstract


This research aims to develop students' book-based supplements analogy everyday physical phenomena subject matter of Motion. This research used research and development (R&D). The product was declared effective based on the results of internal tests include tests and test materials experts design experts. The test results matter experts with a score of 3.65 with excellent category, and the test design experts with a score of 3.8 with a very good category. The results of external tests include testing the attractiveness, convenience and expediency diproleh each score of 3.35; 3.31 and 3.37 to the category of very interesting, very easy, and very helpful. Developed effective book as a medium of learning visits of student learning outcomes after using the supplement book learning students reached 83.33% of students who completed the KKM.

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan suplemen buku siswa yang berbasis analogi fenomena fisika sehari-hari materi pokok Gerak. Metode penelitian yang digunakan adalah metode Penelitian dan Pengembangan (R&D) Produk yang dihasilkan dinyatakan efektif berdasarkan Hasil uji internal meliputi uji ahli materi dan uji ahli desain. Hasil uji ahli materi dengan skor 3,65 dengan kategori sangat baik, dan uji ahli desain dengan skor 3,8 dengan kategori sangat baik. Hasil uji eksternal meliputi uji kemenarikan, kemudahan dan kemanfaatan diperoleh hasil masing-masing skor 3,35; 3,31 dan 3,37 dengan kategori sangat menarik, sangat mudah, dan sangat bermanfaat. Buku yang dikembangkan efektif sebagai media belajar dilihat dari hasil belajar siswa setelah menggunakan Suplemen buku siswa pembelajaran mencapai 83,33% siswa yang tuntas KKM.

Kata kunci: Buku Siswa, pembelajaran berbasis analogi, fenomena fisika


Full Text:

PDF

References


Darmayanti, Vivi. 2011. Pengembangan Buku Siswa Berbasis Inkuiri Pada Pokok Bahasan Pencemaran Dan Kerusakan Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Bondowoso. Jurnal Unej.volume 2, No. 2, jurnal.unej.ac.id.25 juli 2017

Destiawaty, Dhea. 2012. Analisis Pola Scraffolding pada Tes Mata Pelajaran Fisika dengan Soal Isomorfik untuk Mendeskripsikan Kemampuan Analogi Siswa. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

NRC. 1996. National Science Standars. Washington DC. National Press.

Nyamupangedengu, E., & Lelliot, A. 2012. An exploration of learners use of worksheets during a science museum visit. African Journal of Research in Matheatics,Science an Technology aducation. 16(1), 82-99.

Prasodjo, Budi. 2006. Teori dan Aplikasi Fisika Smp Kelas IX. Bogor: Yudhistira

Primanda, Andrian 2015, Pengembangan Suplemen Buku Siswa Materi Dinamika Gerak Dengan Pendekatan Sainstifik. Jurnal Unila.Volume 3, No. 3, http//jurnal.fkip.unila.ac.id. 25 juli 2017.

Reiser, B.J., Berland, L.K., & Kenyon, L. 2012. Engaging student in scientific practices of explanation an argumentation. Science Scope, 35(8), 6-11.

Sri Jaya, Putu. 2012, Pengembangan Modul Fisika Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas X Semester 2

Di Smk Negeri 3 Singaraja. e-journal Volume 1, No. 2,

http://pasca.undiksha.ac.id/e-journal/index.php/jurnal_tp/article/view/301. 03 Desember 2012.

Stacey, K. 2010. Mathematical and literacy around the world. Journal of Science an Mathematic Education in Southern Asia, 33(1), 1-16.

Sugiyono. 2010. Metode penelitian Pendidikan, Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pembelajaran Fisika



  Lisensi Creative Commons
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019).  This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.