PENGEMBANGAN BUKU SISWA DENGAN PENDEKATAN MULTIREPRESENTASI PADA MATERI FLUIDA STATIS

Gusti Putu Ananta Wijaya, I Dewa Putu Nyeneng, Abdurrahman Abdurrahman

Abstract


The objectives of this development research were to produce students book with multirepresentation approach for the static fluid subject, developed in an useful, attractive, easy, and effective. The research was conducted at in the eleventh grade science two SMAN 1 Seputih Banyak, with research development as the method used. The procedure of the development research were needs analysis, resource identification, identification of product specifications, product development, internal test, external test, and production. The results of this research was generated a students book using multirepresentation approach for the static fluid subject that were useful, attractive, easy, and effective. The product was effective to be used as a teaching materials because 83.3 % students completed standard minimum value (KKM).

Tujuan penelitian ini untuk menghasilkan buku siswa dengan pendekatan multirepresentasi pada materi fluida statis, dikembangkan secara bermanfaat, menarik, mudah, dan efektif. Penelitian dilaksanakan di kelas XI IPA 2 SMAN 1 Seputih Banyak, dengan penelitian pengembangan sebagai metode yang digunakan. Prosedur penelitian pengembangan ini yaitu analisis kebutuhan, identifikasi sumber daya, Identifikasi spesifikasi produk, Pengembangan produk, Uji internal, Uji eksternal, dan Produksi. Hasil dari penelitian ini adalah dihasilkan buku siswa dengan pendekatan multirepresentasi pada materi fluida statis yang bermanfaat, menarik, mudah, dan efektif. Produk efektif digunakan sebagai bahan ajar berdasarkan perolehan hasil belajar siswa dengan persentase 83,3 % siswa tuntas KKM.

Kata kunci: buku siswa, pendekatan multirepresentasi, pengembangan.


References


Ainsworth. 2006. DeFT: A conceptual framework for considering learning with multiple representations. Journal School of Psychology and Learning Sciences Research Institute, University of Nottingham, University Park, Nottingham, NG7 2RD, UK. Vol 16. No 3. Hal: 1-16

Arsyad, Azhar. 2001. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Dimyati dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Kohl, Rosengrant dan Frankelstein. 2007. Strongly and weakly directed approaches to teaching multiple representation use in physics. Journal Physical Review Special Topics - Physics Education Research 3University of Colorado at Boulder. Vol 3. No 3. Hal: 1-10.

Laksmi. 2012. Pengembangan Bahan Ajar. http://file.upi.edu/direk tori/fip/jur._kurikulum_dan_tek._pendidikan/197706132001122_laksmi_dewi/bahan_kuliah_pba/pengembangan_bahan_ajar.pdf Diakses pada tanggal 17 Oktober 2015, pada pukul 08:48 WIB.

Oemar. 2005. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Al-fabeta

Suhandi, A. 2012. Pendekatan Multirepresentasi Dalam Pembelajaran Usaha-Energi dan Dampak Terhadap Pemahaman Konsep Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. Vol 8. No 1. Hal: 1-7.

Suminnar. 2012. Pembelajaran Berbasis Masalah, Multirepresentasi, Hasil Belajar Kognitif dan Kecerdasan Majemuk. Skripsi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Suyanto, Eko dan Sartinem. 2009.Pengembangan Contoh Lembar Kerja Fisika Siswa dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses untuk SMA Negeri 3 Bandar Lamung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2009. Bandar Lampung: Unila.

Trianto. 2012. Character Building,Optimalisasi Peran Pendidikan dalam Pengembangan Ilmu dan Pembentukan Karakter Bangsa. Jogjakarta: Arruzz Media.

Treagust, David F. (2008). The role of multiple representations in learning science: enhancing students conceptual understanding and motivation. In Yew-Jin & Aik-Ling (Eds.). Science Education at The Nexus of Theory & Practice. Rotterdam Taipei: Sense Pub-lishers.

Zainuddin. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran. (Online) http://zainuddin. lecturer.uinmalang .ac.id/2013/11/13/ teori-belajar-dan-pembelajaran/, diakses 02 Desember 2015 Pukul 19.05 WIB.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pembelajaran Fisika



  Lisensi Creative Commons
Copyright of the article is reserved by the authors. Published by the Program Studi S1 Pendidikan Fisika, FKIP, Universitas Lampung in collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019).  This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0).  license.