Pemanfaatan Teknologi ICT Dalam Bidang Pendidikan Vokasional Di Indonesia

Irwanto Irwanto

Abstract


Abstract: Vocational education plays an important role in preparing students to enter the workplace with relevant expertise. In today's digital age, the use of information and communication technology (ICT) has become a must to improve learning efficiency in vocational education institutions. This article aims to explore how the use of technology can improve the learning experience of students in vocational schools. Literature studies are a series of research activities involving the collection, reading, recording, and processing of information from relevant written sources. As an example of a case study, we will review how vocational schools have successfully improved learning by using an online learning platform. With this platform, students can access learning materials, tasks, and exams online, as well as interact with teachers and fellow students through available discussion and collaboration features. The evaluation results showed significant improvements in student participation, material understanding, and overall academic results. The use of technology has brought a major change in the learning process in vocational schools. With careful planning and robust support, technology can be an effective tool in enhancing students’ learning experiences, preparing them to face the challenges of an increasingly complex world of work, and enhancing their competitiveness in a dynamic global job market.

 

Keywords: Vocational education, Information and Communication Technology, Online Learning Platform


DOI: 10.23960/jmmp.v12.i2.2024.32158


Full Text:

PDF

References


Akhyar, M., Kamal, M., Wati, S., & Junaidi. (2022). Pemanfaatan Platform Whatsapp dalam Pembelajaran SKI di MTsN 1 Padang Pariaman (Vol. 4).

Ali, T., Mawardi, A., Tri, D., & Yanto, P. (2019). Pelatihan PLC dan Elektropneumatik untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru SMK Bidang Ketenagalistrikan: Implementasi Revolusi Industri 4.0. JTEV (JURNAL TEKNIK ELEKTRO DAN VOKASIONAL). http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jtev/index JTEV.

Alimuddin, A., Niaga Siman Juntak, J., Ayu Erni Jusnita, R., Murniawaty, I., & Yunita Wono, H. (2023). Teknologi Dalam Pendidikan: Membantu Siswa Beradaptasi Dengan Revolusi Industri 4.0. Journal on Education, 05(04), 36–38.

Ardiansyah, A. B., & Wulanagustina, U. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA DARE-FUN BERBASIS ICT UNTUK MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK KELAS X MADRASAH ALIYAH MAMBAUL ULUM MEGALUH. Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 3(1). https://publisherqu.com/index.php/Al-Furqan Basit, L., Maulana, H., Rizka Nasution, M., Wahyudi, R., Author Irvan Pendidikan Matematika, C., & Artikel, H. (2021). PRODIKMAS Jurnal Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Google Workspace for Education untuk Pebelajaran Berbasis ICT di Sekolah Muhammadiyah Kota Binjai. https://doi.org/10.30596/jp.v%vi%i.8546.

Dumiyati, D., Wardhono, A., & Nurfalah, E. (2019). Kepraktisan Dan Keefektifan Penerapan Model Pembelajaran Berbasis ICT. JPEKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 3(1), 1. https://doi.org/10.26740/jpeka.v3n1.p1-14.

Effendi, E., Widiowati, N., Agung, M., Asyari, F., Dakwah, J. M., Dakwah, F., & Komunikasi, D. (2023). Studi Literatur : Konsep Sistem Informasi Manajemen Dakwah.

Farid Abrar, M., Irwan, M., & Nasution, P. (2023). PENGEMBANGAN ICT SEBAGAI PENDUKUNG KBM BERBASIS DIGITAL PADA MAHASISWA MANAJEMEN UIN SUMATERA UTARA. SURPLUS : JURNAL EKONOMI DAN BISNIS, 2(1), 31–37.

Faridah, I. (2024). TINJAUAN LITERATUR: EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA VIDEO ANIMASI DALAM PROSES PEMBELAJARAN PENDIDIKAN VOKASIONAL. 2(4), 386–392.

Fauzi, M., & Arifin, M. S. (2023). TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) DALAM PENDIDIKAN ISLAM.

Haniko, P., Mayliza, R., Lubis, S., Intang Sappaile, B., Aisyah Hanim, S., Fina Farlina, B., Studi Pendidikan Agama Kristen, P., Tinggi Agama Kristen Lentera Bangsa Manado, S., Studi Manajemen, P., Manajemen, F., KBP Padang, S., Studi Kebidanan, P., Darmo, S., Studi Pendidikan Matematika, P., & Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, F. (2023). PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN ONLINE UNTUK MEMUDAHKAN GURU DALAM PENYAMPAIAN MATERI DALAM PEMBELAJARAN. Community Development Journal, 4(Juni).

Lestari, W. D., Azzahra, N., Putri, M., & Arini. (2024). MANFAAT PENERAPAN INOVASI PENDIDIKAN BERBASIS TEKNOLOGI DI SEKOLAH DASAR.

Mufiidah, D. W., Haenilah, E. Y., & Sofia, A. (2019). PEMBELAJARAN BERBANTUAN ICT DENGAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN ANAK.

Murow, S. (2024). PERAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROJECT PADA PEMBELAJARAN AUTOCAD DALAM PENDIDIKAN VOKASIONAL KONSTRUKSI BANGUNAN. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan.

Nuravipah, E., Syahru Assabana, M., Nugroho, W., Syekh Nurjati Cirebon, I., & kunci, K. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PAI berbasis ICT (Vol. 6). http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id.

Nurmadiah, & Asmariani. (2019). TEKNOLOGI PENDIDIKAN.

Pebri Fatima, I., Siregar, N., Siregar, F., Sahputra Rangkuti, S., & Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, U. (2024). Penggunaan Information And Comunication Tecnology (ICT) Dalam Strategi Pembelajaran. Journal Of Social Science Research.

Pramesti, I. A., Faujiyah, N., Rahmawati, P., Hamid, A., & Hafiyusholeh, Moh. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis ICT Dalam Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Islam. JURNAL PENELITIAN, 17(1), 169. https://doi.org/10.21043/jp.v17i1.21841

Putra, R., Rusijono, Susarno, L. H., & Arianto, F. (2024). Pengaruh Aplikasi Proteus Terhadap Kemampuan Belajar Mandiri Pada Siswa Teknik Elektronika: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro.

Putri Herman, N., Afrizon, R., & Hidayat, R. (2023). ANALISIS KEBUTUHAN TERHADAP MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ICT (INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY). ORBITA, 9(1).

Putri, S. M., Putri, R. S., Sukma, G. D., & Leska, V. (2023). EFEKTIVITAS PROSES PEMBELAJARAN ABAD 21 MELALUI MANAJEMEN PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK). Jurnal Prodi PLS Universitas Nusa Cendana.

Rahmawati, L., Ambulani, N., Desty Febrian, W., Widyatiningtyas, R., & Sukma Rita, R. (2024). PEMANFAATAN APLIKASI CANVA DALAM PENYUSUNAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI. Communnity Development Journal, 5(1), 129–136.

Sari, Y., Supriadi, Efriyanti, L., & Antoni Musril, H. (2022). HUMANTECH JURNAL ILMIAH MULTI DISIPLIN INDONESIA. JURNAL ILMIAH MULTI DISIPLIN INDONESIA, 2(1), 174–180.

Sentani, D. A., Yudianto, A., & Rahmat, D. (2022). IMPLEMENTASI GAME WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INGGRIS DI KELAS X SMK MUHAMMADIYAH 1 KOTA SUKABUMI. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Vokasional. https://doi.org/10.23960/jpvti

Septyanto, K., Hamid, M. A., & Aribowo, D. (2020). Pengembangan E-Learning Berbasis Website menggunakan Metode Waterfall. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 5(1), 89–101. https://doi.org/10.21831/elinvo.v5i1.31054

Sofiah, R., & Hidayah, R. (2020). ANALISIS KARAKTERISTIK SAINS TEKNOLOGI MASYARAKAT (STM) SEBAGAI MODEL PEMBELAJARAN: SEBUAH STUDI LITERATUR CHARACTERISTICS ANALYSIS OF SCIENCE TECHNOLOGY SOCIETY (STS) AS A MODEL OF TEACHING: A LITERATURE STUDY. https://journal.uniku.ac.id/index.php/pedagogi

Sulastri, D., Maula, H. L., & Uswatun, A. D. (2020). PEMANFAATAN PLATFORM DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN ONLINE SELAMA MASA PANDEMI COVID-19 DI SEKOLAH DASAR Luthfi Hamdani Maula Din Azwar Uswatun. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 219–229. https://doi.org/10.21009/JPD.011.22

Suyuti, Wahyuningrum, P. M. E., Jamil, M. A., Nawawi, M. L., Aditia, D., & Rusmayani, N. G. A. L. (2023). Analisis Efektivitas Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan Terhadap Peningkatan Hasil Belajar. Journal on Education.

Waluyo, B. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PAI BERBASIS ICT.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.