Application of Inquiry Learning Method in English Language Learning

Dita Lutfiah Puspa Dewi, Egiska Lusita Putri, Sisil Ameliana, Yeyen Meyzha Putri, Diah Ayu Sucitra

Abstract


The purpose of this article review is to analysis the role of inquiry learning models in English learning outcomes. In this study, the researcher applied the inquiry learning model with the literature review method of journals from the last five years as the research orientation to determine the effectiveness of the learning model in improving the quality of students' English learning at school. The data used in this study are national scientific articles from 2018 to 2023. The author identified 17 articles and selected seven of them for analysis. The results of the literature study show that the inquiry learning model has a significant impact on improving English language learning outcomes in schools. The effect of inquiry learning can be seen in the learners' improvement in English comprehension.

 

Keywords: English language, learning outcomes, Inquiry learning


Full Text:

PDF

References


Anggareni, N. W., Ristiati, N., & Widiyanti, N. (2013). Implementasi strategi pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan berpikir kritis dan pemahaman konsep IPA siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(1).

Arsani, & Komang, N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Pembelajaran Membaca Bahasa Inggris Peserta Didik Kelas VIIIA SMP Negeri 2 Tembuku pada Smester Genap Tahun Pelajaran 2018/2019. Daiwi Widya, 7(2), 15-29.

Bani, G. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Melalui Inquiry Learning pada Peserta Didik Kelas XI SMAN 1 Kecamatan Tana Righu Kabupaten Sumba Barat Tahun Pelajaran 2016/2017. JURNAL LITERASI: PENDIDIKAN DAN HUMANIORA, 6(3), 16-23.

Dalimunthe, D. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Dolok Sigompulon Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 2(2), 104-110.

Gunawan, W., & Cholid, A. (2023). Metode Pembelajaran Metode Inquiry dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris. Journal on Education, 5(4), 10832-10843.

Harahap, Khadijah, S., Pohan, & Effendi, A. (2022). Seberapa Efektif Model Inquiry untuk meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa SMA Negeri 1 Portibi? Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, 3, 157-168.

Harahap, Winata, A., & Hamidah, D. (2019). Optimalisasi Peran Guru Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 8(1).

Khairunnisa, K., & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis metode pembelajaran komunikatif untuk ppkn jenjang sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 9-19.

Maili, S. N., & Passandaran, Y. M. (2020). Penerapan Metode Inkuiri Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Di MTs Nurussaadah Poltangan Jakarta Selatan. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 8(2), 141-148.

Merta, & Ketut, N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inquiry-Based Teaching untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(2), 228-238.

Muliani, Dewi, N. K., Wibawa, & Citra, I. M. (2019). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan video terhadap hasil belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1), 107-114.

Mursyidi, & Wathroh. (2019). Kajian Teori Belajar Behaviorisme Dan Desain Instruksional. Al Marhalah, 3(1), 33-38.

Puspitarini, & Heni. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajaran Bahasa Inggris Melalui Model Pembelajaran Dengan Pendekatan IBL (Inquiry-Based Learning) Pada Kelas X TGB 3 SMKN Negeri 3 Boyolangu Tulungagung. Jurnal Pendidikan PROFESIONAL, 6(3).

Tahapary, & Paula. (2022). Peningkatan Hasil Belajaran Bahasa Inggris

Melalui Strategi Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Pakar guru, 2(1), 76-82.

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Metode systematic literature review untuk identifikasi platform dan metode pengembangan sistem informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63-77.

Tumulo, T. I. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Inquiri Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas XII SMA Negeri 4 Gorontalo. Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian, 2(2), 437-446.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.