Penggunaan Gadget dalam Pembelajaran dan Perkembangan Anak Usia Dini: Literature Review
Abstract
The era of globalization has brought rapid changes to the use of gadgets. Gadgets are one of the technological advances that are used equally by all ages, including children. The use of gadgets in the PAUD education process plays an important role and is able to make learning more enjoyable so that children understand the material more easily. Meanwhile, the use of gadgets in early childhood can also have a negative impact. The negative impacts are that it can interfere with health, children do not socialize properly in their surroundings, difficulty developing speech skills, and so on. This article is the result of a literature study. The data obtained comes from various articles available on Google Scholar, other internet platforms, and books. This paper will identify the effect of using gadgets in learning on early childhood development. Through a literature study, the effect of using gadgets in learning on children's development was identified, including increasing children's ability to think creatively and critically. In addition, gadgets can also help children to think more clearly, add new vocabulary to children and can develop children's fine motor skills.
Keywords: Early Childhood, Gadgets, Teachers, Parents, Learning
DOI: 10.23960/jmmp.v10.i2.2022.04
Full Text:
PDFReferences
Annisa, M. N., Wiliah, A., & Rahmawati, N. (2020). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di zaman serba digital. BINTANG, 2(1), 35-48. https://doi.org/10.36088/bintang.v2i1.558
Ariston, Y., & Frahasini, F. (2018). Dampak penggunaan gadget bagi perkembangan sosial anak sekolah dasar. Journal of Educational Review and Research, 1(2), 86-91. https://dx.doi.org/10.26737/jerr.v1i2.1675
Assingkily, M. S., & Hardiyati, M. (2019). Analisis perkembangan sosial-emosional tercapai dan tidak tercapai siswa usia dasar. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2(2), 19-31. https://doi.org/10.15575/al-aulad.v2i2.5210
Ayuningrum, D., & Afif, N. (2021). Aplikasi berbasis android dalam meningkatkan kognitif anak usia dini. Alim| Journal of Islamic Education, 3(2), 169-184.
Badruzaman, D. (2022). Persepsi Orangtua Terhadap Dampak Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini di Perumahan Mandalawangi Kecamatan Rajadesa Kabupaten Ciamis. Izzan: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 1-15.
Bahri, S. (2022). Konsep pendidikan karakter anak dalam keluarga di era pasca pandemi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 425-435.
Bonita, E., Suryana, E., Hamdani, M. I., & Harto, K. (2022). The golden age: Perkembangan anak usia dini dan implikasinya terhadap pendidikan islam. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(2), 218-228. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v6i2.5537
Chusna, P. A. (2017). Pengaruh media gadget pada perkembangan karakter anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 315–330. https://doi.org/10.21274/dinamika.2017.17.2.315-330
Damanhuri, Z. (2017). Perkembangan main dalam kalangan kanak-kanak awal. Jurnal Sains Sosial: Malaysian Journal of Social Sciences, 2(1), 144-155.
Dini, J. P. A. U. (2021). Bahasa Reseptif Anak Usia 3-6 Tahun di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1860-1869.
Efastri, S. M., Lhaura, L., & Islami, C. C. (2022). Perbedaan kemampuan bersosialisasi anak yang mengalami kecanduan gadget dengan yang tidak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4461-4470. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2296
Elfiadi. (2018). Dampak gadget terhadap perkembangan anak usia dini. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 9(2), 97–110. https://doi.org/10.36418/japendi.v3i9.1159
Fadila, S. N. (2022). Eksplorasi penggunaan teknologi informasi pada pembelajaran anak usia dini di tk bunga bangsa. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 7(1), 11-20. https://doi.org/10.51529/ijiece.v7i1.319
Hani, U., & Putro, K. Z. (2022). Peran pendidik anak usia dini dalam konsep pendidikan ki hajar dewantara. Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 4(1), 79-95. http://dx.doi.org/10.35473/ijec.v4i1.1023
Hertinjung, W. S., Septianingrum, A. R. D., & Putri, Y. P. S. (2021). Peningkatan kompetensi orang tua dalam mendampingi anak dalam mengakses gadget. Warta lpm, 24(2), 187-195. https://doi.org/10.23917/warta.v24i2.11291
Hijriyani, Y. S., & Astuti, R. (2020). Penggunaan gadget oleh anak usia dini pada era revolusi industri 4.0. Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(1), 16–28.
Jazimi, I. (2020). Perkembangan mental anak dan lingkungannya. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(1), 44-55. https://doi.org/10.58176/eciejournal.v1i1.22
Kahar, M. I. (2020). Pendidikan anak usia dini di masa covid-19. Ana'Bulava: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 17-28. https://doi.org/10.24239/abulava.Vol1.Iss2.8
Kembuan, E. M., & Irwansyah, I. (2019). Peran teknologi audio-visual dalam pengembangan pembelajaran anak di sekolah dasar karya anak bangsa di manado [the role of technology and audio-visual media in learning development at anak bangsa elementary school, manado]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 15(1), 73-92. http://dx.doi.org/10.19166/pji.v15i1.1311
Khadijah, K., Mardiana, S., Syahputri, N., & Anita, N. (2022). Analisa deteksi dini dan stimulasi perkembangan anak usia prasekolah. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 139-146. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5183
Kurniawati, D. (2020). Pengaruh penggunaan gadget terhadap prestasi siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 78-84. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.78
Kustiawan, A. A., & Enggarwati, S. A. (2021). Pengaruh pembelajaran berbasis permainan online terhadap kecerdasan fisik motorik anak usia dini. Journal of Early Childhood and Character Education, 1(1), 91-106.
Lubis, M. A., Azizan, N., & Ikawati, E. (2020). Persepsi orang tua dalam memanfaatkan durasi penggunaan gadget untuk anak usia dini saat situasi pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Gender Dan Anak, 4(1), 63-82. https://doi.org/10.24952/gender.v4i1.2834
Machmud, K., Pauweni, A. A., Majalia, A. H., & Djahara, W. (2022). Pengaruh penggunaan gadget pada anak usia dini di masa pandemi covid-19. Jambura Early Childhood Education Journal, 4(2), 144-156. https://doi.org/10.37411/jecej.v4i2.1242
Maria, I., & Novianti, R. (2020). Efek penggunaan gadget pada masa pandemi covid-19 terhadap perilaku anak (the effects of using gadgets during the covid-19 pandemic on children’s behaviour). Atfaluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(2), 74–81. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.32505/atfaluna.v3i2.1966
Mau, B., & Gabriela, J. (2021). Dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan perilaku anak remaja masa kini. Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi, dan Pendidikan, 5(1), 99-110. https://doi.org/10.51730/ed.v5i1.70
Mayenti, F., & Sunita, I. (2018). Dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan anak usia dini di paud dan tk taruna islam pekanbaru. Jurnal Photon: Jurnal Sains Dan Kesehatan, 9(1), 208–213.
Miranti, P., & Putri, L. D. (2021). Waspadai dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan sosial anak usia dini. Jendela PLS: Jurnal Cendekiawan Ilmiah Pendidikan Luar Biasa, 6(1), 58-66. https://doi.org/10.37058/jpls.v6i1.3205
Miranti, P., & Ismaniar, I. (2022). The relationship between parental monitoring of gadget use with social emotional development of children age 5-6 years at rw 03. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 10(4), 561-570. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v10i4.118713
Munisa, M. (2020). Pengaruh penggunaan gadget terhadap interaksi sosial anak usia dini di tk panca budi medan. Jurnal Abdi Ilmu, 13(1), 102-114.
Nafaida, R. (2020). Dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan anak. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(2), 57-61. https://doi.org/10.30743/best.v3i2.2807
Ningrum, N. P. W., Pane, F. M. J., & Yani, S. I. (2022). Pendidikan anak usia dini: perannya dalam membangun karakter dan tumbuh kembang anak usia dini. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 1(1), 59-63.
Novianti, R., & Garzia, M. (2020). Penggunaan gadget pada anak usia dini; Tantangan baru orang tua milenial. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1000–1010. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.490
Nugroho, R., Artha, I. K. A. J., Nusantara, W., Cahyani, A. D., & Patrama, M. Y. P. (2022). Peran orang tua dalam mengurangi dampak negatif penggunaan gadget. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5425-5436. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2980
Oancea, A., & Pring, R. (2008). The importance of being thorough: on systematic accumulations of “what works” in education research. Journal of Philosophy of Education, 42(S1), 15-39.
Pebriana, P. H. (2017). Analisis penggunaan gadget terhadap kemampuan interaksi sosial. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26
Pramono, D., Yunita, S., Erviana, M., Setianingsih, D., Winahyu, R. P., & Suryaningsih, M. D. (2021). Implementasi penggunaan teknologi oleh orang tua sesuai pendidikan karakter moral untuk anak usia dini. Journal of Education and Technology, 1(2), 104-112.
Prasetyo, T. (2022). Penggunaan gadget terhadap perilaku sosial anak di sekolah dasar. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 203-212. https://doi.org/10.25078/jpm.v8i02.1415
Putra, C. A. (2017). Pemanfaatan teknologi gadget sebagai media pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 2(2), 1–10. https://doi.org/10.33084/bitnet.v2i2.752
Rahayu, N. S., Elan, E., & Mulyadi, S. (2021). Analisis penggunaan gadget pada anak usia dini. Jurnal PAUD Agapedia, 5(2), 202-210. https://doi.org/10.17509/jpa.v5i2.40743
Rahmawati, Z. D. (2020). Penggunaan media gadget dalam aktivitas belajar dan pengaruhnya terhadap perilaku anak. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 3(1), 97–113. https://doi.org/10.52166/talim.v3i1.1910
Ridwan, R., & Fauziyah, N. (2022). Pengaruh gadget terhadap perkembangan kognitif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 31-39.
Rini, N. M., Pratiwi, I. A., & Ahsin, M. N. (2021). Dampak penggunaan gadget terhadap perilaku sosial anak usia sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1236-1241. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1379
Saniyyah, L., Setiawan, D., & Ismaya, E. A. (2021). Dampak penggunaan gadget terhadap perilaku sosial anak di desa jekulo kudus. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2132-2140. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1161
Santoso, F. A. (2020). Dampak penggunaan gawai terhadap pembelajaran siswa sd. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 49–54.
Sayidah, R. R., Hurri, I., & Siwiyanti, L. (2021). Media game edukasi berupa aplikasi untuk pengenalan huruf hijaiyah pada anak usia dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 5(2), 142-154.
Sintia, N., Kuswanto, C. W., & Meriyati, M. (2021). Meningkatkan kemampuan sosial anak usia dini dengan model outbound. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 6(2), 1-10.
Subarkah, M. A. (2019). Pengaruh gadget terhadap perkembangan anak. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 15(1), 125–139. http://dx.doi.org/10.31000/rf.v15i1.1374
Sukmawati, B. (2019). Pengaruh gadget terhadap perkembangan bicara anak usia 3 tahun di TK Buah Hati Kita. SPEED Journal: Journal of Special Education, 3(1), 51-60.
Sulaiman, U., Ardianti, N., & Selviana, S. (2019). Tingkat pencapaian pada aspek perkembangan anak usia dini 5-6 tahun berdasarkan strandar nasional pendidikan anak usia dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 52-65. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i1.9385
Syifa, L., Setianingsih, E. S., & Sulianto, J. (2019). Dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan psikologi pada anak sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 527-533. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.22310
Taher, S. M., & Munastiwi, E. (2019). Peran guru dalam mengembangkan kreativitas anak usia dini di tk islam terpadu salsabila al-muthi’in yogyakarta. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(2), 35-50.
Talango, S. R. (2020). Konsep perkembangan anak usia dini. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(1), 93-107.
Uce, L. (2017). The golden age: masa efektif merancang kualitas anak. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 77–92.
Ulfa, M., & Na’imah. (2020). Peran keluarga dalam konsep psikologi perkembangan anak usia dini. Aulad: Journal on Early Childhood, 3(1), 20-28. https://doi.org/10.31004/aulad.v3i1.45
Warisyah, Y. (2019). Pentingnya “pendampingan dialogis” orang tua dalam penggunaan gadget pada anak usia dini. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2015, 130–138.
Watini, S. (2022). Problematika pembelajaran daring berbasis teknologi informasi pada paud di masa pandemi covid-19. J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, 6(6), 5564-5574. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3161
Widiastiti, N. L. G. M., & Agustika, G. N. S. (2020). Intensitas penggunaan gadget oleh anak usia dini ditinjau dari pola asuh orang tua. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 8(2), 112–120. https://doi.org/10.23887/paud.v8i2.25179
Wulandani, C., Putri, M. A., Pratiwi, R. I., & Sulong, K. (2022). Implementing project-based steam instructional approach in early childhood education in 5.0 industrial revolution era. Indonesian Journal of Early Childhood Educational Research (IJECER), 1(1), 29-37. http://dx.doi.org/10.31958/ijecer.v1i1.5819
Wulandari, D., & Lestari, T. (2021). Pengaruh gadget terhadap perkembangan emosi anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1689–1695.
Yulsyofriend, Y., Anggraini, V., & Yeni, I. (2019). Dampak gadget terhadap perkembangan bahasa anak usia dini. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 67-80. https://doi.org/10.24853/yby.3.1.67-80
Yumarni, V. (2022). Pengaruh gadget terhadap anak usia dini. Jurnal Literasiologi, 8(2), 107–119. https://dx.doi.org/10.47783/literasiologi.v8i2.369
Zulfahmi, Z., Putriana, D., & Haq, A. F. (2022). Upaya orang tua dalam pengasuhan mencegah dan menghadapi anak yang kecanduan gadget. Jurnal Ilmu Sosial Humaniora Indonesia, 2(1), 21-30. https://doi.org/10.52436/1.jishi.35
Refbacks
- There are currently no refbacks.