PENCIPTAAN DALAM ETNOMUSIKOLOGI ?

Eli Irawati, Erizal Barnawi, Erizal Barnawi

Abstract


Abstrak

Artikel ini bertujuan untuk membahas tentang bagaimana keberadaan minat penciptaan dalam etnomusikologi. Hal ini antara lain didasari pada diskusi yang mempersoalkan hadirnya minat utama penciptaan musik dalam jurusan etnomusikologi. Sebagian kalangan mungkin berargumen bahwa etnomusikologi, dengan kata ‘logos’ yang melekat padanya, merupakan sebuah disiplin yang berfokus pada ranah kajian atau penelitian, sehingga tidak layak jika jurusan etnomusikologi membawahi sebuah minat yang berfokus pada praktik-praktik penciptaan musik. Sementara itu, sebagian kalangan lainnya mungkin tidak mempermasalahkan kehadiran minat utama itu. Selanjutnya, mungkin ada kalangan yang juga berpikiran bahwa musik etnis tidak patut diciptakan dalam sebuah konteks akademik. Musik etnis ya musik yang lahir dalam kehidupan suatu kelompok etnis, bukan diciptakan seseorang di kelas. Pandangan-pandangan ini tidak keliru, namun bisa jadi tidak sepenuhnya benar.

 

Kata kunci : penciptaan, etnomusikologi

 

Abstract

This article aims to discuss how the creation interest exists in ethnomusicology. This is based on, among other things, a discussion that questions the presence of a major interest in music creation in the ethnomusicology department. Some might argue that ethnomusicology, with the word 'logos' attached to it, is a discipline that focuses on the realm of study or research, so it is not appropriate for the department of ethnomusicology to oversee an interest that focuses on the practices of music creation. Meanwhile, some others may not mind the presence of the main interest. Furthermore, there may be people who also think that ethnic music should not be created in an academic context. Ethnic music is music that is born in the life of an ethnic group, not created by someone in class. These views are not wrong, but they may not be entirely true.

 

Keywords: creation, ethnomusicology

Full Text:

PDF

References


Irawati, Eli. 2017. “Aspek-aspek Transmisi Kelentangan dalam Konteks Ritual Masyarakat Dayak Benuaq di Kalimantan Timur”. Disertasi Doktor, Sekolah Pascasarjana Universitas Gadjah Mada Yogyakarta.

Kunst, Jaap. 1969. Ethnomusicology: A Study of its Nature, its Problems, Methods and Representative Personalities to which is added a Bibliography. Edisi ketiga yang diperluas. The Hague: Martinus Nijhoff,.

Nettl, Bruno. 2015. The Study of Ethnomusicology: Thirty-three Discussions. Urbana: University of Illinois Press,.

Post, Jennifer C. 2007. Ethnomusicology: a Contemporary Reader. New York: Routledge,.

Schippers, Huib. “Applied Ethnomusicology and Intangible Cultural Heritage: Understanding ‘Ecosystems of Music’ as a Tool for Sustainability”, dalam Svanibor Pettan & Jeff Todd Titon, eds. 2015 The Oxford Handbook of Applied Ethnomusicology. New York: Oxford University Press,.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


mpo1121

klik4d

klik4d