THE INFLUENCE OF ENVIRONMENT AND INTEREST TOWARD MOTIVATION OF LEARNING CIVICS

Cahya Melati, Irawan Suntoro, Yunisca Nurmalisa

Abstract


The purpose of this study is to identify and explain the influence of learning environment conditions toward motivation of learning civic Junior High School Tunas Dharma Way Galih South Lampung years lesson 2012/2013 and the influence interests of learning toward motivation of learning civic Junior High School Tunas Dharma Way Galih South Lampung years lesson 2012/2013. The method used in this research is correlational research subjects class VII Junior High School Tunas Dharma Way Galih South Lampung years lesson 2012/2013, totaling 167 students. Samples were taken for this study was 20% or 33 students. To collect data using the questionnaire technique, which is supported by interviews and documentation. Data analysis using Chi square formula. The result is a significant difference between of learning environment conditions toward motivation of learning civic class VII Junior High School Tunas Dharma Way Galih South Lampung years lesson 2012/2013.

Keywords: motivation, state of the environment learning, learning interests.


Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Abu. Widodo Supriyono. 2004. Psikologi Belajar. Jakarta. Rineka Cipta.

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta. Rineka cipta

Depdiknas. 2006. Pengertian Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta. Depdiknas.

Dimyati. Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta. Rineka Cipta.

Djaali. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta. Bumi Aksara

Hambalik, Oemar. 2004. Proses Belajar Mengajar. Bandung. Bumi Aksara.

Hasbullah. 2001. Dasar-dasar Ilmu Pendidikan (Umum dan Agama Islam). Jakarta. Raja Grafindo Persada.

Kusnandar. 2008. Guru Profesional (Implementasi kutikulum tingkat satuan pendidikan/KTSP dan sukses dalam sertifikasi guru). Jakarta. Raja Grafindo Persada.

Nurmalia, Erlina. 2010. Pengaruh Fasilitas Dan Lingkungan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Xi Ips Man Malang 1. Malang. Skripsi Universitas Islam Negeri (Uin) Maulana Malik Ibrahim Malang.

Sardiman. 2008. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta. Raja Grafindo Persada.

Saroni, Muhammad. 2006. Manajemen Sekolah. Jogjakarta. Ar-Ruzz Media.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta. Rineka Cipta.

Soemanto, Wasty. 2006. Psikologi Pendidikan. Jakarta. Rineka Cipta.

Somantri, Noman. 2010. Metode Belajar Civics. Jakarta. Erlangga.

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung. Alfabeta.

Suhartini, Dewi. Minat Siswa Terhadap Topik-Topik Terhadap Mata Pelajaran

Sejarah Dan Faktor-Faktor Yang Melatarbelakanginya: Studi Deskriptif Terhadap Siswa Sekolah Menengah Umum Negeri Di Kota Bogor. (Tesis). Magister Pendidikan Ilmu Sosial. UPI.

Surya, Mohammad. 2007. Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung. Pustaka Bani Quraisy.

Suwarno, Wiji. 2006. Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jogjakarta. Ar-Ruzz Media.

Syah, Muhibbin. 2003. Psikologi Belajar. Jakarta. Raja Grafindo Persada.

Usman, Uzer. 2010. Menjadi Guru Profesional. Bandung. Remaja Rosdakarya.

Wahid, Abdul. 1998. “Menumbuhkan Minat dan Bakat Anak”dalam Chabib Toha (eds), PBMPAI di Sekolah Eksistensi dan Proses Belajar Mengajar Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.