Persepsi Mahasiswa Biologi Terhadap Penggunaan Aplikasi Daring (Video Conference) Sebagai Sarana Perkuliahan Daring Pada Masa Pendemi Covid-19

Neli Neli, Akbar Handoko, Ardian Asyhari

Abstract


The purpose of this study was to find out how students perceive the use of online video conference applications as a means of online lectures during the Covid-19 pandemic at Raden Intan State Islamic University Lampung majoring in Biology Education and to find out what obstacles’ students experience. This study uses a quantitative descriptive research method, in which the researcher describes the data based on the results of the questionnaire scores and is supported by the respondent's interview answers. It was shown that students' perceptions of the results of the total percentage on each indicator, namely the acceptance indicator consisted of 55%, the understanding indicator was 61.23%, while the evaluation indicator was 68.2% and had an average value of 61.47% which included in the good category. The perception of students is said to be good and can support the online learning process. Meanwhile, the obstacles felt by students when using video conferencing applications were still technical which are connections, networks, and time constraints.

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana persepsi mahasiswa terhadap penggunaan aplikasi daring  Video Converence  sebagai sarana perkuliahan daring pada masa pandemi Covid-19 di Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung jurusan Pendidikan Biologi  dan untuk mengetahui apa saja kendala yang dirasakan oleh mahasiswa. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kuantitatif, yang mana peneliti mendeskripsikan data berdasarkan hasil nilai kuesioner dan didukung dengan jawaban wawancara responden. Dari hasil penelitian menunjukan bahwa persepsi mahasiswa dari hasil total persentase pada setiap indikator yaitu pada indikator penerimaan terdiri dari 55%, indikator pemahaman  61,23%  sedangkan indikator evaluasi yaitu 68,2% dan memiliki nilai rata rata sebesar 61,47 % yang mana masuk pada kategori baik. Persepsi mahasiswa sudah baik dan bisa mendukung proses pembelajaran daring. Kendala yang dirasakan oleh mahasiswa ketika menggunakan aplikasi video conference masih sebatas teknis yakni kurangnya koneksi, jaringan, serta keterbatasan waktu.

Kata kunci: kendala, perkuliahan daring, persepsi mahasiswa, video conference


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jbt.v10i2.25247

 


Keywords


Aplikasi Video Conference,Daring, Persepsi Mahasiswa

Full Text:

PDF

References


Adris, S. (2020). Efektivitas Proses Belajar aplikasi zoom diasa pandeic dan setelah pandemic Covid 19 . Jurnal Unnesa.

Antonius Setyawan Nur Agung, and Monika Widyastuti Surtikanti. “Students’ Perception of Online Learning during COVID-19 Pandemic: A Case Study on the English Students of STKIP Pamane Talino.” Soshum : Jurnal Sosial dan Humaniora 10, no. 2 (2020): 225–235.

Bailey, Daniel R., Norah Almusharraf, and Asma Almusharraf. “Video Conferencing in the E-Learning Context: Explaining Learning Outcome with the Technology Acceptance Model.” Education and Information Technologies, no. 0123456789 (2022). https://doi.org/10.1007/s10639-022-10949-1.

Basar, A. M. (2021). Probematika Pembelajaran ajarak jauh pada masa pandemi Covid 19. Edunesia jurnal Ilmu Pendidikan .

Chairani, Ikfina. “Dampak Pandemi Covid-19 Dalam Perspektif Gender Di Indonesia.” Jurnal Kependudukan Indonesia 2902 (2020): 39.

Chen. (2003). Student Evaluation of Teaching Effectiveness: An Assessment of Student Perception and Motivation. Carfax Publishing.

Dawi Yanti (2021) Student’s Persception on the Effect of online learning during Covid-19 (Acitya Journal of Teaching and Education.Vol.3.no.2.

Dini, F., & Junita, M. (2020). Efektivitas penggunaan aplikasi zoom sebagai media pembelajaran online pada mahasiswa saat pandemi covid 19. Jurnal Commonio Ilmu Komunikasi .

Damayanti, T. (2017). E Learning Pendidikan Jarak Jauh Metode Konsep yang Mengubah pembelajran di perguruan tinggi di Indonesia. Jurnal Pendidikan terbuka dan Jarak Jauh , 101.

Drever, J. (2014). the penguin of psycologyoleh Nancy Simanjutak . Jakarta: Bina Aksara .

Dorf, R. C. (2019). Educational Technology. In IEEE Transactions on Education (Vol. 12, Issue 1)

Ericha Windhiya Pratiwi, “Dampak Covid-19 Terhadap Kegiatan Pembelajaran Online di sebuah perguruan tinggi Kristen di Indonesia, (Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan, Vol 34, NO.1.2020)

Fajrin, i. U., & Ermina. (2020). Faktor uah empengaruhi minat perilaku penggunaan teknologi studi :penggunaan aplikasi video converence selama physical distancing. prosiding the industrial research workshop .

Fitria Dini & Monica Junita, Efektivitas Penggunaan Aplikasi Zoom sebagai media pembelajaran online apda mahasiswa saat pandemic Covid-19(Jurnal Commonio Ilmu Komunikasi, Vol. IX, No.2.2020)

Gray, J. A., & DiLoreto, M. (2016). The Effects of Student Engagement, Student Satisfaction, and Perceived Learning in Online Learning Environments. NCPEA International Journal of Educational Leadership

Garay, & Diloreto. (2016). The Effect of Students Engagement, Students Satisfication and Precived Learning in Online learning environments. NCPEA international Journal of Educational Leadership Preparation , 11.

Harefa, Senida, and Grace Lamudur Arta Sihombing. “Students’ Perception of Online Learning amidst the Covid-19 Pandemic: A Study of Junior, Senior High School and College Students in a Remote Area.” F1000Research 10 (2022).

H. B. Sutopo, (2002) Metodologi Penelitian Kualitatif, (Surakarta: Sebelas Maret University Press)

Imam Suprayogo dan Tabroni, (2003) Metode Penelitian Sosial dan Agama, (Bandung: Remaja Rosda Karya, Cet.)

James Drever (1998) , kamus psikologi terj. Dari the penguin o psychology oleh Nancy Simanjutak, (Jakarta: Bina Aksara)

John. W. Creswell, Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed MethodApproaches, Third Edition, (USA: SAGE Publication, 2009), p.178

Karnati, Neti. “Persepsi Mahasiswa Tentang Pengelolaan Pembelajaran Mata Kuliah Dasar Keahlian (Mkdk).” Perspektif Ilmu Pendidikan 17, no. IX (2008): 73–82.

Kaufmann, R., Sellnow, D. D., & Frisby, B. N. (2016). The development and validation of the online learning climate scale (OLCS). Communication Education, 65, 307–321.doi:10.1080/03634523.2015.1101778

Koohang, A., Paliszkiewicz, J., Goluchowski, J., & Nord, J. H. (2016). Active learning for knowledge construction in e-learning: A replication study. The Journal of Computer Information Systems, 56, 238–243.doi:10.1080/08874417.2016.1153914

Lussy Dwiutami Wahyuni Fellianti Muzdalifah “Persepsi Mahasiswa Terhadap Komunikasi Dalam Proses Bimbingan Skripsi” (2004).

Maudiarti, Santi. “Penerapan E-Learning Di Perguruan Tinggi.” Perspektif Ilmu Pendidikan 32, no. 1 (2018): 51–66.

Milya Sari,(2020) Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. (Journal : Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA. Vol 6.no.1

Mistar, I.B (2016) Students’ Perception on The Use of Whatsapp As A Learning Tool in ESL Classroom.Journal of Education and Social Sciences, Vol. 4, (June) ISSN 2289-9855.

Moore, Iain. “The Effect of Student Voice on the

https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.101923.

Mohammad, R., Masadeh, T., World, T., Science, I., & Fakhouri, H. (2020). Students’ Perceptions of Elearning platforms (Moodle, Microsoft Teams and Zoom platforms) in The University of Jordan Education and its Relation to self-study and Academic Achievement During COVID-19 pandemic. 1- Introduction. Advanced Research & Studies Journal, 11(5), 21–33

Munawir, Surur Miftahus, Masruro umi, Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Pemahaman Mahasiswa padmasa Pandemi Covid-19 Prodi Ekonomi Semester Genap tahun pelajaran 2020/2021. (Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol 5 no 2 2021).h 4720

Nehe, Berita Mambarasi. “Students’ Perception on Google Meet Video Conferencing Platform During English Speaking Class in Pandemic Era.” Journal of English Education 10, no. 1 (2021): 93–104. https://journal.uniku.ac.id/index.php/ERJEE.

Munawir, S. M. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Pemahaman Mahasiswa padmasa Pandemi Covid-19 Prodi Ekonomi Semester Genap tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Tambusai,, 4720.

Marsiding, Z. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Zoom terhadap Pembelajaran pada masa pandemi covid 19 . Jurnal Il,iah Pranata Edu 2.

Nurendah. (2015). Strategy to Improvement Sustainability of Distinctively Local Snacks Based on Evaluation and Profile Mapping of SMEs Distinctively Local Snacks. International Journal on Advanced Science, Engineering and Information Technology, 334.

Nguyen, Tuan. 2015. The Effectiveness of Online Learning: Beyond No Significant

Nisaul Chaoiroh, (2021) “Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Pandangan Peserta Didik”, Jurnal Pendidikan, Vol.7, No.2,)

Nurrochman Hidayatullah, (2021) Belajar dari Covid-19 Perspektif Sosiologi, Budaya, Kebijakan & Pendidikan, (Yogyakarta: Kita Menulis)

Pratiwi, E. W. (2020). , “Dampak Covid-19 Terhadap Kegiatan Pembelajaran Online di sebuah perguruan tinggi Kristen di Indonesia, . Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan,, 3.

Prataa, R. O., Kartika, L., & Syaekti, A. (2018). analisis faktor aktor yang mempengaruhi prestasti mahasiswa di perguruan tinggi . perspektif ilmu pendidikan , 153.

Prawati, L. T., & Sumarni, W. (2019). Kendala Pembeljaran Daring Selama Pandemi Covid 19. Prosiding Seminar Pascasarjana UNNES.

Prisuna, B. F. (2021). pengaruh penggunaan aplikasi google meet terhadap hasil belajar. Jurnal Penelitian Ilmu pendidikan.

Prisuna, B. F. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Google Meet terhadap hasil belajar. Jurnal penelitian ilmu pendidikan .

Ratnawati, E., & Utama, A. P. (2021). Kesulitan Mahasiswa dalam pembelajaran daring pada masa pandemic Covid 19. Jurnal Edueksos.

Sugiyono. (2011). etode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D . Jakarta : sinar press .

Salam, Y., & Aripin, J. (2006). Metodologi penelitian sosial . jakarta: UIN Jakarta Press.

Sutanta. (2010). Konsep dan Implementasi E-learning. Yogyakarta: IST Akprind.

Sabaniah, S., Ramadhan, D., & Rohmah, S. K. (2021). Peran Guru dalam pelaksanaan Pembelajran jarak jauh di tengah wabah Covid 19 . Edunesia Jurnal Ilmiah Pendidikan .

Salma. (2021). Pengaruh Aplikasi Zoom terhadap Hasil Belajar peserta didik pada materi virus SMAN 1 Kedondong . Jurnal Ilmu Pendidikan .

Septiana, D., & Zuhriyah, S. (2016). The Use of Video Conferencing to Support Distance Learning and Deloping students. education .

Surat Edaran No: B.1987/UN.16/R/KP.011/09/2021

Umi Masruro, M. S. (2021). “Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Pemahaman Mahasiswa Pada Masa Pandemi Covid-19 Prodi Pendidikan Ekonomi Semester Genap Tahun Pelajaran 2020 / 2021,”. Jurnal Pendidikan Tambusai .

Windhiyana, E. (2020). Dapak Covid 19 terhadap pembelajaran di Indonesia . perspektif ilmu Pendidikan , 16.

Widiyanti, N., Slameto, & Elvira. (2018). pengembangan pembelajaran interaktif menggunakan software adobe flash ateri bumi dan alam . Perspektif Ilmu Pendidikan , 77.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.