Pengaruh Penggunaan Diagram Roundhouse Pada Pembelajaran Biologi Materi Sistem Kekebalan Tubuh Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA Muhammadiyah 18 Sunggal

Lika Hanifa, Kartika Manula, Rasyidah Rasyidah

Abstract


This study aims to determine the effect of the roundhouse diagram on the biological learning of immune system materials on the learning outcomes of students. This type of research is quasi-experimental research, the population in this study is all students of class XI SMA Muhammadiyah 18 Sunggal consisting of class XI MIA 1 which collects 30 students as the experimental class and class XI MIA 2 collects 30 students as control class. The instrument used to collect data is a multiple-choice test consisting of 30 questions. In this study, the average score of the pretest of the Roundhouse Diagram was 31.10, while the average value of the Conventional pretest was 26.80 and the average of the posttest results of the Roundhouse Diagram was 80.40, while the average was 66.40 for the Conventional. Data analysis using the Paired Samples Test showed that sig < 0.05 with a sig value of 0.00 < 0.05 with a t-count value of 26.790 and a t-table of 2.04 on the Roundhouse Diagram. There is an effect of the Roundhouse Diagram on student learning outcomes.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh diagram roundhouse pada pembelajaran Biologi materi sistem kekebalan tubuh terhadap hasil belajar siswa. Jenis penelitian ini adalah penelitian Quasi Eksperimental, populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI SMA Muhammadiyah 18 Sunggal yang terdiri dari kelas XI MIA 1 yang berjumlah 30 siswa sebagai kelas eksperimen dan kelas XI MIA 2 berjumlah 30 siswa sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan untuk menggumpulkan data adalah tes berbentuk pilihan ganda yang terdiri dari 30 soal. Pada penelitian ini hasil nilai rata-rata pretest Diagram Roundhouse adalah 31,10 sedangkan pretest Konvisional nilai rata-ratanya adalah 26,80 dan pada hasil posttest Diagram Roundhouse rata-ratanya adalah 80,40 sedangkan pada Konvensional rata-ratanya adalah 66,40. Dan pada penelitian ini analisis data menggunakan uji Paired Samples Test menunjukan bahwa sig < 0,05 dengan nilai sig 0,00 < 0,05 dengan nilai t-hitung 26,790 dan t-tabel 2,04 pada Diagram Roundhouse sehingga ada pengaruh Diagram Roundhouse terhadap hasil belajar siswa.

Kata kunci: biologi, Diagram Roundhouse, hasil belajar

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jbt.v10i2.23498


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-sa4.footer##

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.