Kemampuan Mahasiswa Pendidikan Biologi Menulis Makalah: Sebuah Refleksi Diri
Abstract
The aim of the article was to give information of the ability of college students to write scientific paper. The type of research used was qualitative with narrative design. The research was conducted in January to April 2018 at Lampung University. Method used was an analysis of paper documents written by college students that were enrolled in Cell Biology Course in Academic Year of 2009/2010. The structure of paper writing was analyzed and compared to the writing guidance issued by Lampung University. Result of observation indicated that (a) there were 23 paper titles on Cell Biology (b) 51.09% of the papers used writing structure in accordance to the writing guidance and the remaining 48.91% were not, and (c) 100% of the content of the paper was copy paste or a repetition of text materials that are compiled and made as a paper.
Tujuan penulisan artikel ini adalah memberikan informasi mengenai kemampuan mahasiswa dalam menulis makalah ilmiah. Jenis penelitian yang dilakukan yaitu kualitatif dengan rancangan Naratif. Penelitian dilaksanakan pada Januari sampai dengan April 2018, bertempat di Universitas Lampung. Metode yang digunakan berupa analisis dokumen makalah yang ditulis oleh Mahasiswa peserta mata kuliah Biologi Sel Tahun Akademik 2009/2010. Struktur tulisan makalah dianalisis dan disandingkan dengan tatatulis yang dikeluarkan oleh Universitas Lampung. Hasil pengamatan menunjukkan bahwa (a) terdapat 23 judul makalah mengenai Biologi Sel; (b) sebanyak 51,09% makalah menggunakan struktur tulisan yang sesuai dengan pedoman penulisan dan 48,91% tidak sesuai; (c) sebanyak 100% bagian isi makalah berupa salin rekat (copy paste) atau pengulangan bahan bacaan yang disusun dan dijadikan makalah.
Kata kunci: menulis makalah, pembelajaran Biologi Sel, refleksi diri
Full Text:
PDFReferences
Arends, R.I. 2008. Learning to Teach: Belajar untuk mengajar.Edisi Ketujuh. Diterjemahkan oleh Helly Prajitno Soetjipto dan Sri Mulyantini Soetjipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Corebima, A.D. 2017. Ceramah Lisan pada The 1st Annual International Conference on athematics, Science, and Education (ICoMSE 2017). Universitas Negeri Malang. Tidak diterbitkan.
Cresswell, J. 2015. Riset Pendidikan: Perencanaan, Pelaksanaan, dan Evaluasi Riset Kualitatif dan Kuantitatif. Edisi kelima. Diterjemahkan oleh Helly Prajitno Soetjipto dan Sri Mulyantini Soetjipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Thoman, E. & Jolls, T. Media Literacy: A National Priority for a Changing World. American Behavioral Scientist. 48(1). (Online), (www.medialit.org/reading-room/media-literacy-national-priority-changing-world, diakses pada 12 September 2015).
Tim Penyusun. 2013. Format Penulisan Karya Ilmiah Universitas Lampung. Bandar Lampung: Universitas Lampung. (Online), (http://muji.unila.ac.id/webo/karya-ilmiah-2010.pdf, diakses 1 Februari 2018).
Tim Penyusun. 2017. Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah. Edisi Keenam. Malang: Universitas Negeri Malang Press.
Welty, W.M., 1989. Discussion Method Teaching: A Practical Guide, To Improve the Academy. Lincoln: Nebraska University. (Onine), (http://digitalcommons.unl.edu/podimproveacad/183, diakses 2 Februari 2018).
Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., Cheung, C. 2011. Media and Information Literacy Curriculum for Teachers. Paris: The United Nations Educational.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah
View My Stats
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.