PENGEMBANGAN LKS BERBASIS KETERAMPILAN PROSES SAINS (KPS) UNTUK MENINGKATKAN KPS SISWA

Dwi Puspita Sari, Tri Jalmo, Berti Yolida

Abstract


This study aims were to produce worksheets based on science process skills that effectively improve science process skill of students and determine the response of students. Design of the research was research and development. Test was performed on grade VII1 and VII2 student of SMP Pembangunan Kalianda chosen by purposive sampling. Results from this study showed the average N-gain of science process skill students in the experimental class was higher than the control class, thus the aspect of observing, interpreting, grouping, and communicating. In addition, the average of science process skill students increased from worksheet 1 (25.83%), worksheet 2 (75%), and worksheet 3 (83.33%). Worksheet gained by the student assessment criteria of 95% was attractive to very attractive. Thus worksheet based science process skill on material classification of plant was effectively improve students science process skill and very exciting to be used as one of alternative teaching materials for teachers and students.


Penelitian bertujuan untuk menghasilkan LKS berbasis KPS yang efektif meningkatkan KPS siswa dan mengetahui tanggapan siswa. Desain penelitian adalah research and development. Uji coba dilakukan pada siswa kelas VII1 dan VII2SMP Pembangunan Kalianda dipilih secara purposive sampling. Hasil penelitian menunjukkan rata-rata N-gain KPS siswa pada kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan kelas kontrol baik aspek mengamati, menginterpretasi, mengelompokkan, dan mengomunikasikan. Selain itu, rata-rata KPS siswa meningkat dari LKS 1 (25.83%), LKS 2 (75%), dan LKS 3 (83.33%). LKS memperoleh penilaian oleh siswa sebesar 95% kriteria menarik hingga sangat menarik. Dengan demikian LKS berbasis KPS pada materi klasifikasi tumbuhan efektif meningkatkan KPS siswa dan sangat menarik untuk digunakan sebagai salah satu bahan ajar alternatif bagi guru dan siswa.

Kata kunci: keterampilan proses sains, klasifikasi tumbuhan, lembarkerja siswa (LKS)


Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Prastowo, A. 2014. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jakarta: Diva Press.

Salirawati. 2011. Penyusunan dan Kegunaan LKS dalam proses pembelajaran. Makalah ilmiah. Yogyakarta: UNY.

Setiawan, A.B., Wisanti, dan Ulfi, F. 2014. Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa Klasifikasi Tumbuhan dengan Memanfaatkan Spesimen Awetan Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Peserta Didik Kelas X 2. Bioedu Jurnal Unesa. Vol. 3, No. 3. (Online), (http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu, diakses pada 17 Desember 2014).

Suyanto, S., Paidi, dan Insih, W. 2011. Lembar Kerja Siswa. UNY. (Online), (staff.uny.ac.id/_insih-wilujeng/LEMBAR_KERJA_ SISWA, diakses pada 17 Desember 2014).

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

TIMSS. 2011. International Students Achivement in the TIMSS Science content and Cognitive Domains. (Online), (http://timssandpirls.bc.edu/timss2011/downloads/T11_IR_S_Chapter3.pdf, diakses pada 22 Februari 2015).

Widjajanti, E. 2008. Kualitas Lembar Kerja Siswa. Makalah Ilmiah. (Online), (http://staff.uny.ac.id/system/files/pengabdian/endang...lfx.../kualitas-lks, diakses pada 20 Januari 2015).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Jurnal Bioterdidik



View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.