PENGEMBANGAN LKS BERBASIS KETERAMPILAN PROSES SAINS (KPS) UNTUK MENINGKATKAN KPS SISWA
Abstract
The research objective was to produce students worksheets based on science process skill on sub material characteristic invertebrate phylum. Design of the research was research and development. Samples of the test were selected by purposive sampling. Results of the test worksheet showed on the average N-gain of science process skills of students in the experiment class was higher than the control class. Improvement of science process skills can also be seen from the analysis of students' answers of students worksheets that increase in each indicator of science process skills (observe, classify, interpret, communicate and concludes). Improvement of science process skills of the students worksheet 2 which was 57.82% more higher than the students worksheet 1 which was 40.43%. Student worksheets based on science process skills was interesting for most of the students with percentage of 75.35%. Thus students worksheets result of development was effectively improve students science process skill and can be used as learning source for teachers and students.
Tujuan penelitian ini menghasilkan LKS berbasis KPS pada sub materi ciri filum hewan invertebrata. Desain penelitian adalah research and development. Sampel uji coba produk dipilih secara purposive sampling. Hasil uji coba terlihat pada rata-rata N-gain KPS siswa kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan kelas kontrol. Peningkatan KPS juga terlihat pada analisis jawaban siswa di LKS dilihat dari peningkatan rata-rata setiap indikator KPS (mengamati, mengelompokan, menginterpretasi, mengomunikasikan, dan menyimpulkan). Peningkatan KPS di LKS 2 (57,82%) lebih tinggi dari LKS 1 (40,43%). LKS berbasis KPS ini menarik bagi sebagian besar siswa dengan persentase sebesar 75,35%. Dengan demikian LKS hasil pengembangan efektif meningkatkan KPS siswa dan dapat dijadikan bahan ajar oleh guru dan siswa.
Kata kunci: ciri filum hewan invertebata, KPS, LKS
Full Text:
PDFReferences
Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Grahalia Indonesia.
OECD. 2012 .Results: What Students Know and Can Do (Volume I, Revised edition, February 2014). (Online), (Http://www.oecd.org/statistics/, diakses pada 12 Desember 2014.).
Setiawan, A. B., Wisanti, dan F. Ulfi. 2014. Pengembangan Lembar Kegiaatan Siswa Klasifikasi Tumbuhan Dengan Memanfaatkan Spesimen Awetan untuk Melatihkan Keterampilan Proses Peserta Didik Kelas X. Bioedu Jurnal Unesa. Vol 3, No 3. (Online), (Http://ejournal.unesa.ac.id/ibdex.php/bioedu, diakses pada 17 Desember 2014).
Sugianto. 2013. Pengembangan LKS Berbasis Keterampilan Proses Sains Pada Tema Fotosintesis Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja Ilmiah. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryani, N. dan A. Leo. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Ombak.
Suyanto, S., Paidi, dan W. Insih. 2011. Lembar Kerja Siswa. (Online), (Http://staff. uny.ac. id/...insih-wilujeng.../LEMBAR_20 KERJA_20SISWA. docx. ) diakses pada 17 Desember 2014.
Wenno, I. H. 2008. Strategi Belajara Mengajar Sains Berbasis Kontekstual. Yogyakarta: Intimedia.
Widjajanti, E. 2008. Kualitas Lembar Kerja Siswa. Makalah Ilmiah. (Online), (Http://staff.uny.ac.id/system/files/pengabdian/endang...lfx.../kualitas-lks.pdf, diakses pada 20 Januari 2015).
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Jurnal Bioterdidik
View My Stats
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.