The Effect of Fieldwork Practices, Information on the World of Work and Motivation to Enter the World of Work on Job Readiness

Fikri Kailan, Pujiati Pujiati, Suroto Suroto, I Komang Winatha, Fanni Rahmawati

Abstract


A workforce with professional competence is a need for market share in the current era. This effort can be taken through the world of education, one of which is by implementing fieldwork practices. This study aims to determine the effect of fieldwork practices, information on the world of work, and motivation to enter the world of work on job readiness. The research method uses descriptive verification with ex post facto approach and survey. The population in the study was class XII students majoring in marketing SMKN 4 Bandar Lampung with non-probability sampling techniques. Data collection techniques with questionnaires, interviews, and documentation. SPSS software-assisted testing and data processing. The results of this study show that there is an influence of fieldwork practices, information on the world of work, and motivation to enter the world of work on the job readiness of class XII students of SMK Negeri 4 Bandar Lampung. Learners can integrate real experience with formal Education that provides in-depth knowledge of job demands while encouraging motivation and job readiness.

Keywords: Fieldwork Practices, Information on the World of Work, Job Readiness, Motivation to Mask the World of Work

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/E3J/v6i2.42-47

 

Full Text:

PDF

References


Anoraga, P. (2009). Psikologi Kerja. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Astikasari, Y. (2018). Pengaruh Pengalaman Praktik Kerja Industri, Kemampuan Soft Skill, Dan Motivasi Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Melalui Minat Kerja Siswakelas XII Smk Negeri 1 Terusan Nunyai Tahun Pelajaran 2017/2018. Bandar Lampung: Universitas Lampung

Chatamsi. (2014). Pengaruh Konsep Diri, Pengalaman Praktik Kerja Industri dan Informasi Dunia Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XII Program Keahlian Teknik Bangunan SMK Negeri 1 Seyegan Tahun Pelajaran 2014/2015. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Chotimah, K., & Suryani, N. (2020). Pengaruh Praktek Kerja Lapangan, Motivasi Memasuki Dunia Kerja, Dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Kerja. Economic Education Analysis Journal, 9(2), 391-404.

Fattah, N. (2009). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Fitriyaningsih, N. (2017). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Kompetensi Kejuruan, Motivasi Memasuki Dunia Kerja dan Informasi Dunia Kerja terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XII SMK Negeri 1 Kendal. Economic Education Analysis Journal, 3(1): Pp. 1–12.

Hamalik, O. (1996). Media Pendidikan. Bandung: Alumni

Kardimin, A. (2004). Strategi Melamar Kerja dan Bimbingan Karier. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Khoiroh, M., & Prajanti, S. D. W. (2018). Pengaruh Motivasi Kerja, Praktik Kerja Industri, Penguasaan Soft Skill, dan Informasi Dunia Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMK. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 1010-1024.

Kusnaeni, Y. (2015). Pengaruh Persepsi tentang Praktik Kerja Lapangan, Informasi Dunia Kerja dan Motivasi Memasuki Dunia Kerja terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMK. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Nurrahmah, E. (2014). Pengaruh hasil praktik kerja industri, peran bimbingan karir, dan informasi dunia kerja terhadap kesiapan kerja siswa smk kelas xi kompetensi keahlian multimedia Se-Kodya Yogyakarta. Yogyakarta. FT UNY.

Pratiwi, A. (2016). Pengaruh Pengalaman Prakerin (Praktik Kerja Industri), Motivasi Memasuki Dunia Kerja, dan Prestasi Belajar Produktif Administrasi Perkantoran terhadap Kesiapan Kerja Siswa Jurusan Administrasi Perkantoran di SMK Gajah Mada Bandar Lampung. Bandar Lampung: Universitas Lampung

Purnama, N., & Suryani, N. (2019). Pengaruh Prakerin (Praktik Kerja Industri), Bimbingan Karir, dan Informasi Dunia Kerja Terhadap Kesiapan Kerja. Economic Education Analysis Journal, 8(1), 350-365.

Setiawan, B. (2017). Peranan Pelaksanaan Praktik Kerja Industri dan Informasi Dunia Kerja terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XII Paket Keahlian TKBB di SMK 2 Salatiga. Pp. 1-20.

Sirsa, I. M., Dantes, N., & Sunu, I. G. K. A. (2014). Kontribusi ekspektasi karier, motivasi kerja, dan pengalaman kerja industri terhadap kesiapan kerja siswa kelas XII SMK Negeri 2 Seririt. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 5(1).

Susilo, S. M., & Ismiyati, I. (2020). Pengaruh Praktik Kerja Industri, Informasi Dunia Kerja Dan Motivasi Memasuki Dunia Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Siswa. Business and Accounting Education Journal, 1(3), 290-296.

Triwahyuni, H., & Setiyani, R. (2016). Pengaruh prakerin, prestasi akademik mata diklat produktif akuntansi, dan pemanfaatan bank mini terhadap kesiapan kerja siswa smk kompetensi keahlian akuntansi. Economic Education Analysis Journal, 5(1), 58-71.

Uno, H. (2010). Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Winkel & Hastuti. (2007). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan.

Wulandari, A. K., & Prajanti, S. D. W. (2017). Pengaruh praktik kerja lapangan, bimbingan karir, dan motivasi kerja terhadap kesiapan kerja siswa kelas XII SMK Negeri 1 Karanganyar di Kabupaten Kebumen. Economic Education Analysis Journal, 6(1), 131-139.

Yuliyanto, R., Susilaningsih, S., & Indriayu, M. (2024). Understanding Vocational School Students’ Work Readiness: The Synergistic Role of Fieldwork Practice and Self-Efficacy. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 10(2), 489-497. doi.org/10.33394/jk.v10i2.11118


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY 4.0.

 

Economic Education and Entrepreneurship Journal
Gedung D Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Jl. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung 35145