Identification of the Values of Economic Education Lampung Tribe

Rahmah Dianti Putri, Rahmawati Rahmawati, Erlina Rufaidah, I Komang Winatha, Nurdin Nurdin

Abstract


The purpose of this study was to determine the general picture of the values of Family Economic Education Lampung tribe and the general pattern of the meaning of Economic Education that is applied to children within the scope of the family Lampung tribe. this study uses a qualitative design using an ethnographic approach, researchers are trying to get into the conceptual world of the subjects studied, namely the Lampung tribal family. Data collection techniques include in-depth interviews and documentation. Based on the results obtained findings 1) Piil pesinggiri regarded as self-esteem owned by the lampung tribe, Piil pesenggiri interpreted as a view of life or life guidelines Lampung tribe, 2) in managing family income, Lampung tribe family provides tanggngjawab against an isti who has full control in managing finances, 3) the implementation of Economic Education, the habit of saving from childhood, the introduction of money from an early age, the habit of saving and frugal command from parents, there is a habit to always behave based on the norms of the application of Piil Pesenggiri.

Keywords: Economy, Family, Piil Pesenggiri, Lampung Tribe

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/E3J/v7i1.57-62

 

Full Text:

PDF

References


Ariyani, F., Yufrizal, H., Agustina, E. S., & Mustofa, A. (2015). Konsepsi Piil Pesenggiri Menurut Masyarakat

Adat Lampung Waykanan Di Kabupaten Waykanan. Bandar Lampung: Aura Printing & Publishing. Basrowi. (2014). Kewirausahaan untuk Perguruan Tinggi. Bogor: Ghalia Indonesia.

Ciciria, D. (2015). Siger Sebagai Wujud Seni Budaya Pada Masyarakat Multietnik di Provinsi Lampung.Panggung, 25(2), 189-199.

Daryanto, dkk. (2013). Kewirausahaan: Penanaman Jiwa Kewirausahaan. Yogyakarta: Gava Media.

Dharma, D. S. D. (2021). Pendidikan ekonomi informal keluarga pekerja kuli bangunan di desa ngadirenggo kecamatan wlingi kabupaten blitar/Dwiasa Sambhawa Dharma. Malang: Universitas Negeri Malang.

Djaali H. (2012). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fadhila, N. (2019). Makna pendidikan ekonomi informal bagi keluarga petani di Desa Domasan Kecamatan Kalidawir Kabupaten Tulungagung. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(2), 125-132.

Fernanda, F. E., & Samsuri, S. (2020). Mempertahankan Piil Pesenggiri Sebagai Identitas Budaya Suku Lampung. Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, 22(2), 168-177.

Imron, A., & Pratama, R. A. (2020). Perubahan Pola-Pola Perkawinan Pada Masyarakat Lampung Saibatin. Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, 22(1), 121-130.

Indriani, N., Hasan, M., & Inanna, I. (2021). Peran Pendidikan Ekonomi dalam Membentuk Ekspektasi Masa Depan Keluarga Terhadap Pendidikan. Economic Education and Entrepreneurship Journal, 4(1), 28-37.

Muhammad, Hasniyati Gani Ali, Dan Arifin.(2017). Pengaruh Faktor Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Anak Di Desa Wunse Jaya Kecamatan Wawoni Tenggara Kabupaten Konawe Kepulauan. Jurnal Al-Ta’dib. 10(1). 163-180.

Pramusinto & Amalia. (2020). Pengaruh Persepsi, Efikasi Diri dan Lingkungan Keluarga terhadap Minat Menjadi Guru. Business and Accounting Education Journal. 1(1). 84-94.

Rahayu, W. P. (2012). Analisis Intensitas Pendidikan oleh Orang Tua dalam Kegiatan Belajar Anak, Status Sosial Ekonomi Orang Tua terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP).18(1). 65-71.

Raya, A. N. (2021). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Latar Belakang Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa di Tengah Situasi Pandemi (Sukabumi). Economic Education and Entrepreneurship Journal, 4(1), 349908.

Satuloh, M. S. A. A., & Widjaja, S. U. M. (2021). Pola Pendidikan Ekonomi (Informal) Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Kewirausahaan Pada Anak (Studi Kasus Sentra Kerajinan Sangkar Burung Desa Gedog Wetan Kecamatan Turen Kabupaten Malang). In Prosiding Seminar Nasional Ekonomi Pembangunan (Vol. 1, No. 5, pp. 564-583).

Slavin, Robert. (2017). Psikologi Pendidikan: Teori dan Praktik. Jakarta: PT Indeks.

Suryani, I. (2018). Pentingnya pendidikan informal tentang ekonomi pada keluarga transmigran. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 2(2), 94-100.

Tirta Rahardja, Umar & La Sulo. (2005). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Windrayadi, Y. D. P. (2022). Pendidikan Ekonomi Informal Keluarga Nelayan Di Desa Palang Kabupaten Tuban. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 15(1), 58-64.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY 4.0.

 

Economic Education and Entrepreneurship Journal
Gedung D Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Jl. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung 35145