Marketing Strategy Analysis on the Competitive Advantage of Culinary MSMEs in Makassar City

Rachmawaty Rachmawaty, Andi Sawe Riesso, Andi Werawe Angka, Nurdiana Nurdiana, Dillah Faradillah Hasanah

Abstract


This article analyzes the marketing strategies culinary Small and Medium Enterprises (SMEs) in Makassar City to maintain a competitive advantage. This study aims to understand effective marketing strategies in increasing the competitiveness of culinary SMEs in the local market. The research method used is qualitative with data collection techniques with data-based mass media, ebooks, journals, and online news portals. The analysis results show that effective marketing strategies include using social media, superior product quality, product differentiation, local promotion, and partnerships with local suppliers. In the face of intense competition, culinary SMEs need to consider these factors to remain the main choice of consumers. This article provides insights and recommendations for other culinary SMEs who want to increase their competitive advantage in Makassar City.

Keywords: Markets, Strategy, Small and Medium Enterprises

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/E3J/v6i1.83-88


Full Text:

PDF

References


Afiah, N., Hasan, M., S, R., & Arisah, N. (2022). Analisis Pemanfaatan Aplikasi TikTok dalam Meningkatkan Penjualan UMKM Sektor Kuliner di Kota Makassar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(4), 1257. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.1040

Arbawa, D. L., & Wardoyo, P. (2018). Keunggulan Bersaing : Berpengaruh Terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Pada Umkm Makanan Dan Minuman Di Kabupaten Kendal). Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 56. https://doi.org/10.26623/jreb.v11i1.1077

Lestari, I., Astuti, M., & Ridwan, H. (2019). Pengaruh Inovasi Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing Umkm Kuliner. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 111–118. https://doi.org/10.36226/jrmb.v4i1.245

Manambing, A., Mandey, S., & Tielung, M. V. . (2018). Analisis Pengaruh Orientasi Pasar Dan Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran ( Studi Kasus Umkm Kuliner Tinutuan Di Manado). Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(4), 3803–3812.

Naninsih, N. (2022). Pengaruh Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Digital Marketing. Journal of Management, 5(2), 479–490. https://doi.org/10.2568/yum.v5i2.2672

Narto, N., & HM, G. B. (2020). Penguatan Strategi Pemasaran Pudak di Tengah Pandemi Covid-19 untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing Usaha Mikro Kecil Menengah Kota Gresik. Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, 6(1), 48–54. https://doi.org/10.30656/intech.v6i1.2195

Pattipeilohy, V. R. (2018). Inovasi Produk dan Keunggulan Bersaing: Pengaruhnya terhadap Kinerja Pemasaran (Studi pada Usaha Nasi Kuning di Kelurahan Batu Meja Kota Ambon). Jurnal Maneksi, 7(1), 66. https://doi.org/10.31959/jm.v7i1.78

Rahadhini, M. D., & Lamidi, L. (2020). Pengaruh Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Pemasaran UMKM Melalui Keunggulan Bersaing di Kota Solo. J-MKLI (Jurnal Manajemen Dan Kearifan Lokal Indonesia), 4(2), 81. https://doi.org/10.26805/jmkli.v4i2.109

Ramadani, D. F., & Syariati, A. (2020). Ekonomi Digital dan Persaingan Usaha sebagai Pendorong Pendapatan UMKM di Kota Makassar. ICOR: Journal of Regional Economics, 1(1), 24–33.

Setiawardani, M. (2022). Peran Inovasi Dalam Membangun Keunggulan Bersaing Sektor UMKM Bidang Kuliner Pasca Disrupsi Akibat Pandemi Covid 19 di Kota Bandung. Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi, 8(1), 25–38.

Siswati, E., & Alfiansyah, R. (2020). Keunggulan Bersaing Umkm Kuliner Berbasis Inovasi (Studi Pada Umkm Keripik Samiler Kasper Di Sidoarjo). IDEI: Jurnal Ekonomi & Bisnis, 1(2), 84–90. https://doi.org/10.38076/ideijeb.v1i2.18

Syuhran, N. M. (2023). Analisis Keunggulan Bersaing UMKM Dimasa Pandemi Covid-19: Studi Kasus UMKM CV Bakso Goreng Baper di Kota Makassar. Journals of Social, Science, and Engineering, 1(2), 15–19.

Ulfah, D. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Online untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM ( Studi Keju Lasi ). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 2795–2805.

Zulkarnaen, H. O., & Sutopo. (2013). Analisis Strategi Pemasaran Pada UKM Makanan Ringan (Studi Penelitian UKM Snack Barokah di Solo). DIponegoro Journal Of Management, 2(3), 1–13.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY 4.0.

 

Economic Education and Entrepreneurship Journal
Gedung D Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Jl. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung 35145