AN ANALYSIS OF TEST ITEMS BASED ON THE CRITERIA OF GOOD TESTS

Nur Sartika Putri, Ujang Suparman, Ramlan Ginting

Abstract


Masalah penelitian ini difokuskan pada kualitas butir soal yang digunakan dalam ujian semester. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah kualitas butir soal bahasa Inggris sudah memenuhi kriteria soal yang baik atau tidak, terkait dengan validitas, reliabilitas, daya pembeda, tingkat kesukaran, dan kualitas pilihan. Hasil menunjukan bahwa butir soal tersebut memiliki validitas yang baik sesuai dengan silabus, reliabiltas yang rendah (r=0.07), berdasarkan daya pembeda diketahui terdapat 10 soal yang jelek, 24 soal yang cukup, 12 soal yang baik, 3 soal yang negative, 1 soal yang sangat baik, dan berdasarkan tingkat kesukarannya diketahui terdapat 17 soal yang mudah, 16 soal yang sukar, dan 17 soal yang sedang.

The problem of the reseach was focused on the quality of test items used in semester exams. The objectives of the reseach were intended to determine the quality of of English semester test items whether or not fulfilled the following criteria of a good test: validity, reliability, discrimination power, level of difficulty, and the quality of options. The results of analysis proved that good validity because the material available in syllabus, low reliability (r=0.07), according to discrimination power were determined that 10 poor items, 24 satisfactory items, 12 good items, 3 negative items, 1 excellent item, and according to level of difficulty were determined that 17 easy items, 16 difficult items, and 17 average items.

Keywords : criteria of a good test, iteman, test items analysis


Full Text:

PDF

References


Hatch, E, and H. 1982. Research Design and Statistic for Applied Linguistic. London: New Burry House, inc.

Hayatunnisa, 2003. An Analysis of the First Semester English Test for the Second Year Students of SMU AL-KAUTSAR Bandar Lampung. Unpulished Script. Bandar Lampung: FKIP University of Lampung.

Henning, G. 2000. A Guide to Language Testing. Mass : New Bury House Publishers.

Shohamy, E. 1985. A Practical Handbook in Language Testing For the Second Language Teacher. Tel Aviv: Tel Aviv University.

Ngadimun. 2004. Analisis Butir Soal dengan Komputer dan Menafsirkannya. Makalah disampaikan pada sosialisasi KBK bagi guru SMP Kabupaten Tanggamus di Pulau Panggung, tanggal 22-24 Juli 2004. Bandar Lampung:HE


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 U-JET